|
||
Svenska Nonstop
Vuonna 2008 Spotify mullisti
musiikin kuuntelun mahdollistamalla henkilökohtaiseen valintaan pohjautuvat
personoidut soittolistat. Vuonna 2018 Svenska Nonstop tekee sen, mitä Spotify
teki musiikin kuuntelulle tasan kymmenen vuotta sitten, nimittäin mullistaa
iäksi ruotsinoppimisen. DIGIJOUJOU-projektissa kehittämässämme pragmaattisen
kielitaidon oppimiseen tähtäävässä soittolista-oppimismallissa
opiskelija valitsee itse sopivat opiskeltavat sisällöt omien tarpeidensa ja
oman taitotasonsa perusteella.
Jotta opiskelijan olisi helpompi
hahmottaa opiskeltava kokonaisuus, sisältöteeman tehtävät määritellään
eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasojen mukaisesti. Tehtävien
kuormittavuus kuvataan ihannesuoritusaikana, joka mahdollistaa opintopisteiden
laskemisen, vaikka opiskelijat tekevät eri tehtäviä. Ajatuksena on esitellä
erilaiset teemat kuvallisesti ja koodata eritasoiset tehtävät eri väreillä,
että opiskelijat löytävät helposti ja nopeasti itselleen mielekkäät tehtävät.
Luomamme soittolista-oppimismallin
lähtökohtana on näkemys opiskelijasta aktiivisena ja vastuullisena toimijana.
Opiskelija asettaa itselleen mielekkäitä tavoitteita ja välitavoitteita, pystyy
työskentelemään tavoitesuuntautuneesti ja arvioimaan omaa kehitystään.
Vaikutusmahdollisuus ja onnistumisen kokemukset vahvistavat uskoa omaan
pystyvyyteen suoriutua sellaisistakin asioista, jotka ovat saattaneet
aikaisemmin tuntua hyvinkin haastavilta. Tämä puolestaan lisää oppimisen iloa
ja johtaa positiiviseen oppimiskierteeseen. Pohdimme jopa rohkeasti käyttävämme
sanaa hurmos, mutta tyydyttäköön nyt vain puhumaan flow-tilasta.
Millä tavalla valinnanvapaus
vaikuttaa motivaatioon?
Monissa tutkimuksissa on todettu,
että opiskelijan omat valinnat vaikuttavat oppimistuloksiin myönteisesti. Alla
muutamia esimerkkejä:
Liikuntakerhossa 36 henkilöä
osallistui kunto-ohjelmaan liittyvään tutkimukseen. Osallistujista
viidellekymmenelle prosentille kerrottiin, että ohjelma oli laadittu heidän
ennakkotoiveidensa mukaisesti ja toiselle puolelle taas kerrottiin, että he
osallistuivat aivan normaaliin kunto-ohjelmaan. Kokeessa selvisi, että
henkilöt, jotka osallistuivat ennakkotoiveidensa mukaiseen kunto-ohjelmaan ja
saivat vaikuttaa harjoitussisältöihin, osallistuivat useammin liikuntatunneille
ja osoittivat suurempaa halukkuutta jatkaa harjoituksia koejakson jälkeen.
|
Tutkimuksissa on myös käynyt ilmi,
että työntekijät, joille annetaan useampia vaihtoehtoisia tapoja ratkaista
ongelmatilanteita työssään, ovat tyytyväisempiä ja tuotteliaampia kuin muut.
Niin ikään videopelit, joissa pelaajilla on enemmän vaihtoehtoja ja
mahdollisuuksia hallita peliä kuin muissa videopeleissä, ovat suosituimpia kuin
muut videopelit. Lisäksi on havaittu, että potilaat noudattavat paremmin
lääkärin ohjeita, jos heille annetaan useampia vaihtoehtoja, joista he voivat
itse valita mieleisensä hoitomuodon.
Motivaation kannalta on siis
ratkaisevaa, että voimme itse vaikuttaa omaan käyttäytymiseemme
oppimistilanteissa ja löydämme oppimiseen liittyvän henkilökohtaisen
merkityksen. On tärkeää, että yksilö saa tehdä itseään koskevia päätöksiä ja on
aloitteellinen edetessään kohti asettamiaan tavoitteita. Oppimisen autonomia
perustuu siis yksilön mahdollisuuteen olla itseohjautuva.
Kiteytetysti voidaan todeta, että
autonomia syntyy mahdollisuuksista tehdä valintoja. Autonomia puolestaan
edistää sisäistä motivaatiota, mikä puolestaan edistää oppimista.
Haasteiden ja taitojen tasapaino
Simon James Nicholsonin mukaan motivaatio on yksi tärkeimmistä määräävistä
tekijöistä menestymiseen vieraan kielen oppimisessa. Motivaatio on
monimutkainen ilmiö, mutta mitä paremmin sen rakenteita ymmärrämme, sitä enemmän
voimme vaikuttaa siihen. Opettajat voivat kehittää opiskelijoiden motivaatiota
vaihtelevasti ja heillä on keskeinen rooli motivaation aktivoijina ja
ylläpitäjinä. Opiskelijan motivaatioon vaikuttaa
keskeisesti haasteiden ja taitojen tasapaino. Csíkszentmihályin luoman flow-teorian
mukaan flow-tilan saavuttaminen vaatii tasapainoa opiskelijan taitojen
ja tehtävän haasteellisuuden välillä. Opiskelijan taitotasoon nähden liian
vaativat tehtävät tuottavat ahdistusta ja liian helpot tehtävät yhdistettynä
korkeaan taitotasoon johtavat pitkästymiseen.
Valinnanvapauden vaikutus oppimiseen
Tutkimukset ovat osoittaneet, että
opiskelijoilla, joilla on enemmän valinnanvapautta ja autonomiaa on paremmat
oppimistulokset kuin muilla. Verrattuna opettajan valitsemiin tehtäviin
johtavat opiskelijoiden itse valitsemat oppimistehtävät parempiin tuloksiin,
jolloin opiskelijoiden motivaatio, sinnikkyys ja suoritukset paranevat.
Kehittämämme soittolista-malli perustuukin juuri tuohon ajatukseen. Soittolista-malli tarjoaa enemmän ja
monipuolisempia mahdollisuuksia yksilöllisiin oppimistyyleihin ja
oppimistarpeisiin. Se tarjoaa ajattomuutta ja rajattomuutta, vapautta valita.
Personointia opiskelijan kiinnostuksen ja vahvuuksien mukaan. Paljon emme siis
lupaa, jotain kuitenkin. Stay tuned.
Lähteet:
Ahponen, Hanna 2010. Motivaatio opiskelussa. Pedagoginen
opinnäytetyö, JAMK, Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Evans,
Miriam 2014. The power of choice - Supporting student autonomy to foster reading
motivation and engagement (CAST).
Matikka, Leena 2013. Flow – Anna mennä ja onnistu. Docendo.
Nicholson,
S. M. 2013. Influencing Motivation in The Foreign Language Classroom, Journal of
International Education Research – Third Quarter 2013 Volume 9, Number 3.
Patall,
Erika 2008. The Effects of Choice on Intrinsic Motivation and Related
Outcomes: A Meta-Analysis of Research Findings. Article in Psychological
Bulletin, University of Southern California.
Telih, Anton 2015. Ulkoisen ja sisäisen motivaation yhteys
koulumenestykseen kielten opetuksessa. Kasvatustieteiden yksikkö, Tampereen
yliopisto, Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma.
Svenska Nonstop -ryhmä / Hanna Husu,
Tarja Palosaari, Joni Sallila ja Riina Uusikulku
Hi everyone I'm Mrs. ALEKSI TAISIYA, My husband divorced me 2 years ago to live with another woman and i have tried have him back but i could not, so i try to do many things to get him back and he refuse to come back. One faithful Friday morning, I visit a forum for tips on how to get your Ex back and there i saw a lady testifying on how Dr.AKHERE helped her to get her husband back after he was tie down with a spell by another woman. Although I never believed in spiritual work I reluctantly tried him because I was desperate and i contact him and explain my problems to him, to my greatest surprise Dr.AKHERE helped me to bring back my husband after 5days and now my relationship is more perfect just as he promised. Getting your ex back permanently does not only bring back someone you love but it will also reunite your lovers feelings. My husband now treats me like a Queen and always says he loves me all the time. If you are passing through difficulties in your relationship, Doctor AKHERE can help solve marital problems, restore broken relationships and some other things. I can assure he's highly potent and reliable. Email him for urgent help [AKHERETEMPLE@gmail.com ] or +2349057261346 .
VastaaPoista