maanantai 12. marraskuuta 2018

Valinnanvapauden, autonomian ja motivaation merkitys itseopiskelussa


Soittolista ennen. Kuva: pixabay.com
Svenska Nonstop
Vuonna 2008 Spotify mullisti musiikin kuuntelun mahdollistamalla henkilökohtaiseen valintaan pohjautuvat personoidut soittolistat. Vuonna 2018 Svenska Nonstop tekee sen, mitä Spotify teki musiikin kuuntelulle tasan kymmenen vuotta sitten, nimittäin mullistaa iäksi ruotsinoppimisen. DIGIJOUJOU-projektissa kehittämässämme pragmaattisen kielitaidon oppimiseen tähtäävässä soittolista-oppimismallissa opiskelija valitsee itse sopivat opiskeltavat sisällöt omien tarpeidensa ja oman taitotasonsa perusteella.

Jotta opiskelijan olisi helpompi hahmottaa opiskeltava kokonaisuus, sisältöteeman tehtävät määritellään eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasojen mukaisesti. Tehtävien kuormittavuus kuvataan ihannesuoritusaikana, joka mahdollistaa opintopisteiden laskemisen, vaikka opiskelijat tekevät eri tehtäviä. Ajatuksena on esitellä erilaiset teemat kuvallisesti ja koodata eritasoiset tehtävät eri väreillä, että opiskelijat löytävät helposti ja nopeasti itselleen mielekkäät tehtävät.

Luomamme soittolista-oppimismallin lähtökohtana on näkemys opiskelijasta aktiivisena ja vastuullisena toimijana. Opiskelija asettaa itselleen mielekkäitä tavoitteita ja välitavoitteita, pystyy työskentelemään tavoitesuuntautuneesti ja arvioimaan omaa kehitystään. Vaikutusmahdollisuus ja onnistumisen kokemukset vahvistavat uskoa omaan pystyvyyteen suoriutua sellaisistakin asioista, jotka ovat saattaneet aikaisemmin tuntua hyvinkin haastavilta. Tämä puolestaan lisää oppimisen iloa ja johtaa positiiviseen oppimiskierteeseen. Pohdimme jopa rohkeasti käyttävämme sanaa hurmos, mutta tyydyttäköön nyt vain puhumaan flow-tilasta. 

Millä tavalla valinnanvapaus vaikuttaa motivaatioon?
Monissa tutkimuksissa on todettu, että opiskelijan omat valinnat vaikuttavat oppimistuloksiin myönteisesti. Alla muutamia esimerkkejä: 

Liikuntakerhossa 36 henkilöä osallistui kunto-ohjelmaan liittyvään tutkimukseen. Osallistujista viidellekymmenelle prosentille kerrottiin, että ohjelma oli laadittu heidän ennakkotoiveidensa mukaisesti ja toiselle puolelle taas kerrottiin, että he osallistuivat aivan normaaliin kunto-ohjelmaan. Kokeessa selvisi, että henkilöt, jotka osallistuivat ennakkotoiveidensa mukaiseen kunto-ohjelmaan ja saivat vaikuttaa harjoitussisältöihin, osallistuivat useammin liikuntatunneille ja osoittivat suurempaa halukkuutta jatkaa harjoituksia koejakson jälkeen.

   Ei oo motii! Kuva: gratisography.com
Tutkimuksissa on myös käynyt ilmi, että työntekijät, joille annetaan useampia vaihtoehtoisia tapoja ratkaista ongelmatilanteita työssään, ovat tyytyväisempiä ja tuotteliaampia kuin muut. Niin ikään videopelit, joissa pelaajilla on enemmän vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia hallita peliä kuin muissa videopeleissä, ovat suosituimpia kuin muut videopelit. Lisäksi on havaittu, että potilaat noudattavat paremmin lääkärin ohjeita, jos heille annetaan useampia vaihtoehtoja, joista he voivat itse valita mieleisensä hoitomuodon. 

Motivaation kannalta on siis ratkaisevaa, että voimme itse vaikuttaa omaan käyttäytymiseemme oppimistilanteissa ja löydämme oppimiseen liittyvän henkilökohtaisen merkityksen. On tärkeää, että yksilö saa tehdä itseään koskevia päätöksiä ja on aloitteellinen edetessään kohti asettamiaan tavoitteita. Oppimisen autonomia perustuu siis yksilön mahdollisuuteen olla itseohjautuva.

Kiteytetysti voidaan todeta, että autonomia syntyy mahdollisuuksista tehdä valintoja. Autonomia puolestaan edistää sisäistä motivaatiota, mikä puolestaan edistää oppimista.

Haasteiden ja taitojen tasapaino
Simon James Nicholsonin mukaan motivaatio on yksi tärkeimmistä määräävistä tekijöistä menestymiseen vieraan kielen oppimisessa. Motivaatio on monimutkainen ilmiö, mutta mitä paremmin sen rakenteita ymmärrämme, sitä enemmän voimme vaikuttaa siihen. Opettajat voivat kehittää opiskelijoiden motivaatiota vaihtelevasti ja heillä on keskeinen rooli motivaation aktivoijina ja ylläpitäjinä. Opiskelijan motivaatioon vaikuttaa keskeisesti haasteiden ja taitojen tasapaino. Csíkszentmihályin luoman flow-teorian mukaan flow-tilan saavuttaminen vaatii tasapainoa opiskelijan taitojen ja tehtävän haasteellisuuden välillä. Opiskelijan taitotasoon nähden liian vaativat tehtävät tuottavat ahdistusta ja liian helpot tehtävät yhdistettynä korkeaan taitotasoon johtavat pitkästymiseen. 

Valinnanvapauden vaikutus oppimiseen
Tutkimukset ovat osoittaneet, että opiskelijoilla, joilla on enemmän valinnanvapautta ja autonomiaa on paremmat oppimistulokset kuin muilla. Verrattuna opettajan valitsemiin tehtäviin johtavat opiskelijoiden itse valitsemat oppimistehtävät parempiin tuloksiin, jolloin opiskelijoiden motivaatio, sinnikkyys ja suoritukset paranevat. Kehittämämme soittolista-malli perustuukin juuri tuohon ajatukseen. Soittolista-malli tarjoaa enemmän ja monipuolisempia mahdollisuuksia yksilöllisiin oppimistyyleihin ja oppimistarpeisiin. Se tarjoaa ajattomuutta ja rajattomuutta, vapautta valita. Personointia opiskelijan kiinnostuksen ja vahvuuksien mukaan. Paljon emme siis lupaa, jotain kuitenkin. Stay tuned.

Lähteet:
Ahponen, Hanna 2010. Motivaatio opiskelussa. Pedagoginen opinnäytetyö, JAMK, Ammatillinen opettajakorkeakoulu.

Evans, Miriam 2014. The power of choice - Supporting student autonomy to foster reading motivation and engagement (CAST).

Matikka, Leena 2013. Flow – Anna mennä ja onnistu. Docendo.

Nicholson, S. M. 2013. Influencing Motivation in The Foreign Language Classroom, Journal of International Education Research – Third Quarter 2013 Volume 9, Number 3.

Patall, Erika 2008. The Effects of Choice on Intrinsic Motivation and Related Outcomes: A Meta-Analysis of Research Findings. Article in Psychological Bulletin, University of Southern California.

Telih, Anton 2015. Ulkoisen ja sisäisen motivaation yhteys koulumenestykseen kielten opetuksessa. Kasvatustieteiden yksikkö, Tampereen yliopisto, Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma.

Svenska Nonstop -ryhmä / Hanna Husu, Tarja Palosaari, Joni Sallila ja Riina Uusikulku

1 kommentti:

  1. Hi everyone I'm Mrs. ALEKSI TAISIYA, My husband divorced me 2 years ago to live with another woman and i have tried have him back but i could not, so i try to do many things to get him back and he refuse to come back. One faithful Friday morning, I visit a forum for tips on how to get your Ex back and there i saw a lady testifying on how Dr.AKHERE helped her to get her husband back after he was tie down with a spell by another woman. Although I never believed in spiritual work I reluctantly tried him because I was desperate and i contact him and explain my problems to him, to my greatest surprise Dr.AKHERE helped me to bring back my husband after 5days and now my relationship is more perfect just as he promised. Getting your ex back permanently does not only bring back someone you love but it will also reunite your lovers feelings. My husband now treats me like a Queen and always says he loves me all the time. If you are passing through difficulties in your relationship, Doctor AKHERE can help solve marital problems, restore broken relationships and some other things. I can assure he's highly potent and reliable. Email him for urgent help [AKHERETEMPLE@gmail.com ] or +2349057261346 .

    VastaaPoista