Kommunikatiivisuuden onnistuminen verkkokurssilla
Oletko opettanut
kielikurssia verkossa ja miettinyt, miten saat kommunikatiivisuuden toteutumaan
parhaalla mahdollisella tavalla? No niin olemme mekin!
Vertaistuen hengessä esittelemme
nyt hyviksi havaitsemiamme konkreettisia työkaluja kolmelle kommunikatiivisuuden
onnistumisen kannalta keskeiselle osa-alueelle: ryhmäyttäminen,
oppimisprosessin ohjaaminen ja palautteen antaminen. Esimerkki-casemme on Aalto-yliopistossa
järjestetty B1-tason verkkokurssi.
1. Ryhmäyttäminen
Aalto-yliopistossa tavoitteena
on tieteen rajat rohkeasti ylittävät monialaiset ryhmät eli tälläkin kurssilla opiskelijoita
oli kaikista eri alojen korkeakouluista. Verkkokurssin alussa on hyvä teettää
lyhyet esittelyvideot (n. 30 sek.), jotka opiskelijat (ja tietenkin myös kurssin opettaja/t)
palauttavat esimerkiksi Padletiin tai
Flingaan, joka toimii kurssilla
kivasti eräänlaisena luokkahuoneena.
Päädyimme siihen, että
opettaja jakaa opiskelijat valmiisiin ryhmiin, jotka ilmoitetaan opiskelijoille
kurssin alussa MyCoursesissa
(Aalto-yliopistossa käytössä oleva oppimisalusta). Kokemuksemme tästä ryhmiin
”pakottamisesta” on ollut positiivinen ja se on kaiken kaikkiaan toiminut
hyvin. Ainut ongelma on syntynyt siitä, että joku kurssin aloittanut on
keskeyttänyt kurssin, mutta ei ole ilmoittanut asiasta omalle ryhmälle, mikä on
aiheuttanut työnjaon uudelleenjärjestelyä.
Opiskelijoita on
ohjeistettu olemaan yhteydessä toisiinsa ja luomaan esimerkiksi yhteisen WhatsApp- tai Telegram-ryhmän yhteydenpidon helpottamiseksi heti kurssin alussa.
Kokemuksemme mukaan lähes kaikki opiskelijat ovat näin toimineet ja olleet
aktiivisesti yhteydessä toisiinsa. Ryhmän sisäinen pikaviestiryhmä aktivoi
opiskelijoita verkkokurssilla ja heidän on myös helppo saada toisiltaan
vertaistukea.

Mistä tietää, mihin
ryhmä pystyy? Kuva: Pixabay.
2. Oppimisprosessin ohjaaminen
Kurssiin kuuluu sekä
itsenäisiä tehtäviä että ryhmässä tehtäviä keskusteluharjoituksia. Nämä
harjoitukset opiskelijat saavat tehdä valitsemallaan VoIP-ohjelmalla, mutta olemme antaneet esimerkiksi Skypen ja Zoomin. Opiskelijat tallentavat keskusteluharjoitukset ja
palauttavat ne oppimisalustalle esimerkiksi mp4-muodossa. VoIP-keskustelut toimivat parhaiten silloin, kun kaikkien
ryhmäläisten kasvot näkyvät ruudulla samanaikaisesti, eikä ruutua vaihdeta aina
äänessä olevan opiskelijan mukaan. Tästä kannattaa myös kirjoittaa
opiskelijoille ohjeistus, koska sitä he eivät välttämättä osaa muuten ottaa
huomioon.
Suulliset harjoitukset
ovat kokemuksemme mukaan toimineet hyvin, joskin joitakin teknisiä vaikeuksia
on opiskelijoilla silloin tällöin ollut. Näistä esimerkkinä äänen puuttuminen
keskustelusta, mikä luonnollisesti vaikeuttaa keskustelun seuraamista, ellei
opettaja satu olemaan harjaantunut huuliltalukija. Myös videotiedostojen koko
saattaa aiheuttaa ongelmia, koska oppimisalustalle ei saa ladattua kovin isoja
tiedostoja ja tähän olemme antaneet vinkiksi jakaa tiedoston esimerkiksi Google Driven, OneDriven tai TransferNow-palvelun kautta. Keskustelujen laatu on ollut hyvää
ja mielestämme opiskelijat ovat hyvin luontevia, eivätkä pelkää ruotsin
puhumista videolla, vaikka suurimmalle osalle tämä on varmasti ensimmäinen
kerta, kun he puhuvat ruotsia videolla muiden kuunnellessa.
Verkkokurssilla voi
toteuttaa kommunikatiivisuutta muillakin tavoin kuin keskustelutehtävillä.
Esimerkiksi keskustelualue toimii hyvin silloin, kun opiskelija esittelee
lukemansa artikkelin muille ja josta keskustellaan yhdessä. Opettaja voi
ohjeistaa opiskelijat vastaamaan esimerkiksi kolmeen eri artikkeliin ja
kehottaa opiskelijoita vastaamaan sellaisiin alustuksiin, jotka eivät vielä ole
saaneet kommentteja. Keskustelualue toimii hyvin myös sähköpostiharjoituksissa,
koska opiskelijoiden on helppo vastata toistensa meileihin.
3. Opettajan antama palaute
Oikea-aikaisen
palautteen antaminen on luonnollisesti tärkeää, mutta tärkeää on myös pohtia,
missä muodossa palaute annetaan. Pelkän tekstipalautteen antaminen ei
välttämättä ole tarpeeksi monipuolista ja opiskelijaa aktivoivaa, varsinkaan
verkkokurssilla. Opettajan antama videopalaute antaa opiskelijalle enemmän
informaatiota ja tunteen siitä, että opettaja on läsnä. Etukäteen tallennetun
palautteen voi antaa esimerkiksi Screencast-ohjelmalla
tai Powerpointin videoesitysohjelmalla,
joissa molemmissa pystyy näppärästi yhdistämään tekstin ja äänen.
Muita tehokkaita
palautemuotoja ovat chat, Skype, Zoom tai muulla tavoin toteutetut verkko-oppitunnit, jotka toisaalta
ovat aikaan sidottuja, eivätkä siksi niin joustavia kuin edellä mainittu
palautemuoto.
Onko sinulla kokemuksia
hyvin toimivista verkkotyökaluista?
Hanna Husu, Tarja Palosaari, Joni Sallila ja Riina Uusikulku
Hi everyone I'm Mrs. ALEKSI TAISIYA, My husband divorced me 2 years ago to live with another woman and i have tried have him back but i could not, so i try to do many things to get him back and he refuse to come back. One faithful Friday morning, I visit a forum for tips on how to get your Ex back and there i saw a lady testifying on how Dr.AKHERE helped her to get her husband back after he was tie down with a spell by another woman. Although I never believed in spiritual work I reluctantly tried him because I was desperate and i contact him and explain my problems to him, to my greatest surprise Dr.AKHERE helped me to bring back my husband after 5days and now my relationship is more perfect just as he promised. Getting your ex back permanently does not only bring back someone you love but it will also reunite your lovers feelings. My husband now treats me like a Queen and always says he loves me all the time. If you are passing through difficulties in your relationship, Doctor AKHERE can help solve marital problems, restore broken relationships and some other things. I can assure he's highly potent and reliable. Email him for urgent help [AKHERETEMPLE@gmail.com ] or +2349057261346 .
VastaaPoistaHei,
VastaaPoistaEtsitkö laillista lainaa?
Onko pankkisi kieltäytynyt sinulta?
Tarvitset rahaa syystä tai toisesta.
Olet vilpitön ja rehellinen
Tarvitset lainaa maksaaksesi velkojasi, laskujasi tai
toteuttaa projekti?
Sinulla on aina mahdollisuus.
Huolestuttavampaa on, että tarjoamme lainoja alkaen 5 000 €,
nopea ja luotettava, 3 prosentin vuosikorolla. Me olemme
luotettava
Jos olet kiinnostunut, älä epäröi ottaa meihin yhteyttä suoraan.
posti: marcdupon18@gmail.com