Itsearviointi ja automatisoitu palaute kieltenopiskelua ohjaamassa
Kehittyäkseen paremmaksi kielenkäyttäjäksi jokainen oppija tarvitsee
runsain mitoin harjoittelua ja palautetta. On toimittava hyvinkin
itseohjautuvasti ja aktiivisesti oppiakseen. Isoissa ryhmissä ei opettaja ehdi
kuitenkaan kaikkialle ja oppijan vastuu omasta oppimisestaan korostuu. Kuinka
voisimme kohdistaa työaikamme opettajina paremmin itse asiaan eli opiskelijoiden
ja oppimisen ohjaamiseen ja tukemiseen? Millaisin keinoin saisimme oppijat
motivoitumaan ja ottamaan entistä aktiivisemman roolin omassa
oppimisprosessissaan?
Alkeistasolla sanaston oppiminen on kaiken a ja o. Opiskelussa keskitytään
kompleksisten virkkeiden sijaan enemmän fraaseihin tai peräti yksittäisiin
sanoihin, ja niiden käyttöön ”oikeassa elämässä”. Alkeistasolla esimerkiksi
Moodle-oppimisalustan tentti sopii mainiosti opiskelijan itsearvioinnin tueksi.
Erityyppiset ja yksinkertaiset kysymystyypit mahdollistavat automaattisen
korjaamisen, joten opettajan aikaa vapautuu muuhun. Kielitaidon arviointiin tai
kurssiarvosanan määrittämiseen tenttityökalu tuskin yksin riittää, mutta osan
harjoituksista tai esimerkiksi tentin osista voi melko huoletta ja helposti
toteuttaa ilman opettajan jatkuvaa palautetta.
Ulkoiset työkalut
Moodlen, kuten muidenkin kaupallisten oppimisalustojen, ongelma on
kuitenkin saavutettavuus. Tästä syystä Superalkeet-ryhmämme pyrkiikin
käyttämään oppimisympäristönä kaikille avointa verkkosivua. Erilaiset sivuille
upotettavat – tai tarvittaessa linkitettävät – työkalut tulevat siis
tarpeeseen. Kokeilemme erilaisia ratkaisuja, ja tällä hetkellä testissä ovat
esimerkiksi Microsoft Forms, Google Forms ja Quizlet.
Microsoft Forms on helppokäyttöinen lomaketyökalu |
Yksinkertaisimmillaan liikutaan sanatasolla, jolloin Quizlet
(Quizlet.com) harjoittelun ja testaamisen välineenä tuntuu toimivimmalta. Pelillistävänä
se on paitsi hauska, myös nopeaa palautetta antava. Live-ominaisuuden avulla
tunneillakin päästään kisaamaan. Katso lyhyt esimerkkivideo Live-ominaisuudesta Itä-Suomen
yliopiston kielikeskuksen YouTube-kanavalla (jos video ei näy, pääset katsomaan sen täältä).
Erilaisten lomaketyökalujen hyödyntäminen harjoittelussa ja palautteenannossa
on mahdollista, ja kokeiluiden perusteella myös osana tenttiä jokseenkin
toimivaa. Superalkeet-ryhmämme pyrkii myös rakentamaan DIGIJOUJOU-hankkeen aikana osaamispassin, jonka
toteuttamiseen lomake toimisi. Lomakkeen etu on helppo monistettavuus, joten
samaa pohjaa voi jakaa muokattavaksi. Vaikka osaamispassia ei välttämättä
lopulta lisättäisi lomakemuodossa verkkosivuille, voidaan lomaketyökaluja
hyödyntää myös automatisoiduissa tehtävissä.
Automatisoinnilla ja digityökaluilla ei korvata opettajaa, mutta eikö
sinustakin olisi hienoa saada enemmän aikaa siihen kaikkeen tärkeimpään?
DIGIJOUJOU-hankkeen Superalkeet-ryhmän muodostavat S2-opettajat Hanna Tani Haaga-Heliasta, Jaana Oinonen Jyväskylän ammattikorkeakoulusta ja Katri Niemi Itä-Suomen yliopistosta.
Tämä blogiteksti on julkaistu Aalto-yliopiston blogissa joulukuussa 2017. Jatkossa hankkeen blogipäivitykset ovat luettavissa tästä blogista. Alkuperäistä julkaisua on muutettu ja korjattu uutta julkaisua varten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti