keskiviikko 14. helmikuuta 2018

Aikaa kaikkein tärkeimpään



Itsearviointi ja automatisoitu palaute kieltenopiskelua ohjaamassa



Kehittyäkseen paremmaksi kielenkäyttäjäksi jokainen oppija tarvitsee runsain mitoin harjoittelua ja palautetta. On toimittava hyvinkin itseohjautuvasti ja aktiivisesti oppiakseen. Isoissa ryhmissä ei opettaja ehdi kuitenkaan kaikkialle ja oppijan vastuu omasta oppimisestaan korostuu. Kuinka voisimme kohdistaa työaikamme opettajina paremmin itse asiaan eli opiskelijoiden ja oppimisen ohjaamiseen ja tukemiseen? Millaisin keinoin saisimme oppijat motivoitumaan ja ottamaan entistä aktiivisemman roolin omassa oppimisprosessissaan? 

Alkeistasolla sanaston oppiminen on kaiken a ja o. Opiskelussa keskitytään kompleksisten virkkeiden sijaan enemmän fraaseihin tai peräti yksittäisiin sanoihin, ja niiden käyttöön ”oikeassa elämässä”. Alkeistasolla esimerkiksi Moodle-oppimisalustan tentti sopii mainiosti opiskelijan itsearvioinnin tueksi. Erityyppiset ja yksinkertaiset kysymystyypit mahdollistavat automaattisen korjaamisen, joten opettajan aikaa vapautuu muuhun. Kielitaidon arviointiin tai kurssiarvosanan määrittämiseen tenttityökalu tuskin yksin riittää, mutta osan harjoituksista tai esimerkiksi tentin osista voi melko huoletta ja helposti toteuttaa ilman opettajan jatkuvaa palautetta.   

Ulkoiset työkalut


Moodlen, kuten muidenkin kaupallisten oppimisalustojen, ongelma on kuitenkin saavutettavuus. Tästä syystä Superalkeet-ryhmämme pyrkiikin käyttämään oppimisympäristönä kaikille avointa verkkosivua. Erilaiset sivuille upotettavat – tai tarvittaessa linkitettävät – työkalut tulevat siis tarpeeseen. Kokeilemme erilaisia ratkaisuja, ja tällä hetkellä testissä ovat esimerkiksi Microsoft Forms, Google Forms ja Quizlet
Microsoft Forms on helppokäyttöinen lomaketyökalu


Yksinkertaisimmillaan liikutaan sanatasolla, jolloin Quizlet (Quizlet.com) harjoittelun ja testaamisen välineenä tuntuu toimivimmalta. Pelillistävänä se on paitsi hauska, myös nopeaa palautetta antava. Live-ominaisuuden avulla tunneillakin päästään kisaamaan. Katso lyhyt esimerkkivideo Live-ominaisuudesta Itä-Suomen yliopiston kielikeskuksen YouTube-kanavalla (jos video ei näy, pääset katsomaan sen täältä).

Erilaisten lomaketyökalujen hyödyntäminen harjoittelussa ja palautteenannossa on mahdollista, ja kokeiluiden perusteella myös osana tenttiä jokseenkin toimivaa. Superalkeet-ryhmämme pyrkii myös rakentamaan DIGIJOUJOU-hankkeen aikana osaamispassin, jonka toteuttamiseen lomake toimisi. Lomakkeen etu on helppo monistettavuus, joten samaa pohjaa voi jakaa muokattavaksi. Vaikka osaamispassia ei välttämättä lopulta lisättäisi lomakemuodossa verkkosivuille, voidaan lomaketyökaluja hyödyntää myös automatisoiduissa tehtävissä. 


Automatisoinnilla ja digityökaluilla ei korvata opettajaa, mutta eikö sinustakin olisi hienoa saada enemmän aikaa siihen kaikkeen tärkeimpään? 

DIGIJOUJOU-hankkeen Superalkeet-ryhmän muodostavat S2-opettajat Hanna Tani Haaga-Heliasta, Jaana Oinonen Jyväskylän ammattikorkeakoulusta ja Katri Niemi Itä-Suomen yliopistosta. 

Tämä blogiteksti on julkaistu Aalto-yliopiston blogissa joulukuussa 2017. Jatkossa hankkeen blogipäivitykset ovat luettavissa tästä blogista. Alkuperäistä julkaisua on muutettu ja korjattu uutta julkaisua varten.
 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti