DIGIJOUJOU-hanke on Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama korkeakoulujen opetuksen kehittämisen kärkihanke, jota toteutetaan v. 2017-2019. Hankkeessa on mukana 52 ruotsin ja suomi toisena kielenä opettajaa 12 korkeakoulusta. Hanke on päättynyt 31.12.2019. Hankkeen tuotokset on koottu hankkeen kotisivuille. https://digijoujou.aalto.fi
maanantai 19. helmikuuta 2018
Länkar till Norden
Projektimme blogitekstin lähtökohtana on inspiraatio tutustua Pohjoismaihin! Haluamme esitellä viitteitä, jotka ovat toimineet inspiraation lähteinä meille. Listaamme ja esittelemme linkkivinkkejä, joihin olemme tutustuneet ja joista olemme ammentamassa ideoita omaan projektiimme Min svenska i Norden.
Norden i skolan: Svenska nu -sivuston “Plugga nu” esittelee Stockholms orienteringmateriaalin, joka on hyödyllinen, esimerkiksi opintomatkalla Pohjoismaissa! Sivustolta löytyy paljon muutakin hyödyllistä materiaalia, josta jatkojalostaa ideoita, kolla gärna! Yksi alkuperäisistä lähtökohdistamme oli tehdä kartta, jossa opiskelija voi navigoida eri kaupungeissa ja asiointitilanteissa Pohjoismaiden välillä. Tästä oiva esimerkki löytyy sivulta: https://nordeniskolen.org/fi
Skam: Ensimmäistä kertaa korkeakouluruotsin suulliseen ja kirjalliseen ilmaisuun on sisältynyt konkreettisia sanoja ja ilmaisuja skandinaavisuudesta. Skam-sarjan vaikutus on ollut merkittävä ja sen intertekstuaalisuus luonut aivan uudenlaista kerrontaa. Se on tarjonnut mm. tietoa nuorille Pohjoismaista, yhteiskunnallisista ilmiöistä ja yhteisestä kielestä. https://areena.yle.fi/1-3666602. Svenska nu:n nettisivuilla on myös tehtäväesimerkkejä Skamiin liittyen.
Nordiska landskap: Kirsi MacKenzie on kuvannut pohjoismaista maisemaa esim. Islannissa ja kuviin on tehtäviä Svenska.nu -sivustolla. Nordens magiska landskap -kirja ilmestyi tämän vuoden marraskuussa ja se esittelee luontokuvia sekä suomeksi että ruotsiksi: http://laromaterial.svenskanu.fi/nordiskalandskap/ Materiaali, johon kannattaa jo pelkän visuaalisuuden takia tutustua!
Ylen hoitotilanteet: Tämä linkkivinkki oli lähtökohtana projektimme audiovisuaaliseen osuuteen. Monimediainen, interaktiivinen ja autenttinen materiaali on yksi tärkeimmistä sisällöistämme: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/10/07/hoitoala
Ruotsin kielen oppimispeli (Minna)
Pienryhmämme tavoitetta tukee myös oma digi-inspiraationi, joka on ollut syksyllä 2017 ruotsin kielen oppimispeliprojektissa mukana olo (osa projektia Viedex, Virtual Education Experience in an Extended Nordic Context). Tässä projektissa olen saanut tehdä tuotteen tilaajana tiivistä yhteistyötä monikulttuurisen ja monialaisen opiskelijaryhmän sekä heitä ohjaavan peliteknologian lehtorin kanssa. Oppimispelin tarkoituksena on tarjota liikeelämässä ja yleisesti työelämässä tarvittavien ruotsin kielen taitojen sekä kulttuurillisten ominaispiirteiden oppimista koskien Ruotsia, Islantia, Viroa, Latviaa ja Suomea. Oppiminen pohjautuu opiskelijan ongelman ratkaisukykyyn koskien kulttuurillisia sekä kielellisiä tilanteita ja näistä tilanteista selviydyttyään hän pääsee etenemään pelissä. Kansainvälinen opiskelijaryhmä koostuu peliteknologiaan, ohjelmointiin, sisällön tuottamiseen, grafiikkaan sekä musiikkiin keskittyvistä opiskelijoista. Olen saanut olla mukana koskien oppimispelin markkinointitapahtumaa, peliteknologian lehtorin kanssa käytyjä keskusteluita koskien pelin raameja ja rakennetta, vaadittavia opiskelijakompetensseja, sisällön tuottamista, hahmojen luontia, taustamusiikin valintakriteereitä sekä itse ruotsin kielen oppimistehtävien sisältöä.
Tiimi Min svenska i Norden (Elvi, Minna, Sini, Riitta)
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Kiitos - nämä hyödyttävät monia!
VastaaPoista