torstai 22. helmikuuta 2018

Flippaus ja kannustava arviointi-ryhmän opetuskokeiluja syksyllä 2017



DigiJOUJOU
Blogiteksti
Flippaus & kannustava arviointi
Team: Pirjo Kavander, Maria Tuunanen,  Sinikka Kettunen, Annika Kirkkomäki


Sinikka:
Kerron lyhyesti syksyn aikana kurssilla toteuttamastani suullisesta palautteesta. Opiskelijoiden tehtävänä oli tuottaa n. 5 minuutin pituinen video, jonka aiheena oli ”Virtuell jobbintervju” – eli työpaikkahaastattelu virtuaalisesti. Opiskelija sai ohjeet tähän tehtävään videolla ja lyhyen kysymyspatteriston myös kirjallisesti. Tehtävässä opiskelijan tuli siis hakea jotain oman alansa työpaikkaa ja vastailla kysymyksiin kertoen itsestään ja omista vahvuuksistaan ruotsiksi. Aiemmin olen arvioinut tehtävän ja antanut siitä lyhyen kirjallisen palautteen. Tällä kertaa päätin kokeilla suullista palautteenantoa samaa kanavaa pitkin kuin opiskelija. Suuri osa opiskelijoista lähetti videonsa Whats App viestinä, osa latasi videonsa Moodleen. Videota katsellessani tein lyhyet muistiinpanot ja nauhoitin saman tien palautteen, jonka lähetin opiskelijalle joko Whats App-viestinä puhelimeen tai latasin videon palvelimelle ja lähetin linkin opiskelijalle Moodlen kautta. Suullisella palautevideolla kerroin ensin ruotsiksi mitä hyvää opiskelijan tuotoksessa oli ja sen jälkeen muutamia korjattavia asioita. Esimerkiksi ääntämiseen liittyen videolla malliääntämisen antaminen oli helppoa ja varmasti selkeämpää kuin kirjallisessa palautteessa. Nauhoittamani palautevideot olivat noin 1-1,5 minuutin pituisia. Opiskelijat kokivat henkilökohtaisen videon mukavana ja mieleenpainuvana tapana saada palautetta.

Pirjo:
Telefonsamtal
Tehtävänanto
Opiskelijapari miettii työpäivään kuuluvia tavallisimpia työpuhelutilanteita, esim. 3-4 erilaista (työpaikan sisäinen puhelu ja asiakaspuhelu), suunnittelee puhelun ja soittaa todellisen puhelun suunnittelemansa pohjalta. Puhelinkeskustelun fraaseja he opettelevat esim.  https://muntligsvenska.wordpress.com/nyttigafraser/ tai Youtuben materiaaleja seuraamalla.
Harjoitus etenee parin harjoittelutarpeen mukaan puhelutilanteesta toiseen, joita toteutetaan samoin kunnes tilanteet alkavat tuntua tutummalta ja helpommalta. Tässä vaiheessa edetään opiskelijoitten välisiin Skype for Business puheluihin, jotka voivat pitää sisällään myös eri tyyppisiä neuvoteltavia asioita. Opiskelijat nauhoittavat Skype puhelunsa opettajalle katsottavaksi ja kommentoitavaksi (esim. Skype puhelu, johon he kaipaavat palautetta, Skype puhelu, joka on heidän mielestään esim. Onnistunein) ja tallentavat linkin Optiman kurssiympäristöön omalle palautusalueelleen, jonne he saavat myös opettajan tekemän lyhyen video tai ääni palautteen.

Maria
Kundservice-workshop työparin kanssa
Opiskelijat toivoivat erilaisia teemoja asiakaspalveluteeman ympärille ja koska tunteja oli rajallinen määrä, päätin kokeilla toiveiden keräämistä Padlet-seinälle. Aiheita käsiteltäisiin sitten workshop-muodossa siten, että opiskelijat itse asettuisivat oppijan rooliin ja miettisivät, miten he parhaiten oppisivat aiheesta, jonka olivat valinneet. Heidän tehtävänään oli siis jakaa tietoa muille valitsemastaan aiheesta workshop-muodossa.
Workshopien aiheet tulivat siis suoraan opiskelijoilta. Aiheita tuli Padletiin nopealla tahdilla paljon ja osa oli hieman päällekkäisiä. Kommentoin aiheita Padlet-seinälle ja ehdotin, kenen kanssa kukakin voisi tehdä yhteistyötä. Näin osa työpareista muodostui ja osa etsi paria vielä keskustelupalstan kautta. Kaikki löysivät yhteistyökumppanin.
Workshopeja sai tulla tunnille suunnittelemaan, eli ohjausta oli halukkaille saatavilla. Osa hyödynsi tämän mahdollisuuden, osa ei. Autoin opiskelijoita löytämään sopivaa materiaalia workshopiin ja jos heillä oli kysyttävää, neuvoin heitä.
Ennen varsinaista workshopien esittämistä pyysin, että workshopit palautettaisiin etukäteen minulle luettavaksi, jotta voisin tarvittaessa kommentoida niitä ja korjata esimerkiksi mahdolliset virheet niistä. Kaikki eivät kuitenkaan workshopejaan toimittaneet tai eivät olleet huomioineet korjauksia, joten pieniä virheitä workshopeihin jäi. Nämä katsottiin sitten workshop-esityksen jälkeen kuntoon.
Workshopit onnistuivat kaiken kaikkiaan hyvin. Opiskelijoiden palautteet olivat hyviä ja he pitivät siitä, että niihin oli selvästi panostettu ja kaikki olivat erilaisia. Niihin sisältyi myös jokin aktiviteetti. Workshopit eivät olleet pitkiä, noin 10 min. Asiat oli hyvin saatu tiivistettyä, eikä kukaan kyllästynyt.  

Annika
Syksyn kokeiluni flipped learning –menetelmästä liittyi työnhakuun. Opiskelijat etsivät omaan alaansa liittyvän avoimen työpaikan Arbetsförmedlingin sivulta (www.arbetsformedlingen.se), johon he laativat hakemukset ja CVt katsottuaan seuraavat esitykset:
https://prezi.com/fjp2owbb96dw/cv-presentation/
https://www.youtube.com/watch?v=K4koDQstzrI
https://www.youtube.com/watch?v=6dpvlkGBtNU
https://www.youtube.com/watch?v=MCyfZ92qJiE  
Opiskelija saa palautteen hakemuksestaan ja CVstä Optimaan, jonka jälkeen opiskelija tekee korjaukset ja parannukset ja ottaa parannetut versiot mukaan suulliseen haastatteluun, johon hän valmistautuu katsomalla seuraavat videot:
a. Anställningsintervju – tre tips  https://www.youtube.com/watch?v=JGNwWBcYdcg
b. Tips för din jobbintervju https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Tips-och-rad/Jobbintervju.html
c. Konsten att skaffa ett jobb – att gå på intervju https://www.youtube.com/watch?v=FWIY9I-eSp4
Haastattelu voi olla skype-haastattelu tai ”live-tilanne”. Opiskelija saa haastattelusta suullisen palautteen suomeksi.


1 kommentti:

  1. Todella kiva on tämä ajatustapa, että edetään ohjatusti, mutta ns. opiskelijajohtoisesti. Opettajalla/ohjaajalla on koko ajan raamit hallussa, mutta opiskelijalla on paljon vastuuta sisällön ja tehtävän/toimeksiannon rakentamisessa ja läpiviennissä. Det är mycket motiverande.

    VastaaPoista