DigiJOUJOU
Blogiteksti
Flippaus & kannustava arviointi
Team: Pirjo Kavander, Maria Tuunanen, Sinikka Kettunen, Annika Kirkkomäki
Sinikka:
Kerron lyhyesti syksyn aikana kurssilla toteuttamastani
suullisesta palautteesta. Opiskelijoiden tehtävänä oli tuottaa n. 5 minuutin
pituinen video, jonka aiheena oli ”Virtuell jobbintervju” – eli
työpaikkahaastattelu virtuaalisesti. Opiskelija sai ohjeet tähän tehtävään
videolla ja lyhyen kysymyspatteriston myös kirjallisesti. Tehtävässä
opiskelijan tuli siis hakea jotain oman alansa työpaikkaa ja vastailla
kysymyksiin kertoen itsestään ja omista vahvuuksistaan ruotsiksi. Aiemmin olen
arvioinut tehtävän ja antanut siitä lyhyen kirjallisen palautteen. Tällä kertaa
päätin kokeilla suullista palautteenantoa samaa kanavaa pitkin kuin opiskelija.
Suuri osa opiskelijoista lähetti videonsa Whats App viestinä, osa latasi
videonsa Moodleen. Videota katsellessani tein lyhyet muistiinpanot ja nauhoitin
saman tien palautteen, jonka lähetin opiskelijalle joko Whats App-viestinä
puhelimeen tai latasin videon palvelimelle ja lähetin linkin opiskelijalle
Moodlen kautta. Suullisella palautevideolla kerroin ensin ruotsiksi mitä hyvää
opiskelijan tuotoksessa oli ja sen jälkeen muutamia korjattavia asioita.
Esimerkiksi ääntämiseen liittyen videolla malliääntämisen antaminen oli helppoa
ja varmasti selkeämpää kuin kirjallisessa palautteessa. Nauhoittamani
palautevideot olivat noin 1-1,5 minuutin pituisia. Opiskelijat kokivat
henkilökohtaisen videon mukavana ja mieleenpainuvana tapana saada palautetta.
Pirjo:
Telefonsamtal
Tehtävänanto
Opiskelijapari
miettii työpäivään kuuluvia tavallisimpia työpuhelutilanteita, esim. 3-4
erilaista (työpaikan sisäinen puhelu ja asiakaspuhelu), suunnittelee puhelun ja
soittaa todellisen puhelun suunnittelemansa pohjalta. Puhelinkeskustelun
fraaseja he opettelevat esim. https://muntligsvenska.wordpress.com/nyttigafraser/ tai Youtuben
materiaaleja seuraamalla.
Harjoitus
etenee parin harjoittelutarpeen mukaan puhelutilanteesta toiseen, joita
toteutetaan samoin kunnes tilanteet alkavat tuntua tutummalta ja helpommalta.
Tässä vaiheessa edetään opiskelijoitten välisiin Skype for Business puheluihin,
jotka voivat pitää sisällään myös eri tyyppisiä neuvoteltavia asioita.
Opiskelijat nauhoittavat Skype puhelunsa opettajalle katsottavaksi ja
kommentoitavaksi (esim. Skype puhelu, johon he kaipaavat palautetta, Skype
puhelu, joka on heidän mielestään esim. Onnistunein) ja tallentavat linkin Optiman
kurssiympäristöön omalle palautusalueelleen, jonne he saavat myös opettajan
tekemän lyhyen video tai ääni palautteen.
Maria
Kundservice-workshop
työparin kanssa
Opiskelijat
toivoivat erilaisia teemoja asiakaspalveluteeman ympärille ja koska tunteja oli
rajallinen määrä, päätin kokeilla toiveiden keräämistä Padlet-seinälle. Aiheita
käsiteltäisiin sitten workshop-muodossa siten, että opiskelijat itse
asettuisivat oppijan rooliin ja miettisivät, miten he parhaiten oppisivat
aiheesta, jonka olivat valinneet. Heidän tehtävänään oli siis jakaa tietoa
muille valitsemastaan aiheesta workshop-muodossa.
Workshopien
aiheet tulivat siis suoraan opiskelijoilta. Aiheita tuli Padletiin nopealla
tahdilla paljon ja osa oli hieman päällekkäisiä. Kommentoin aiheita
Padlet-seinälle ja ehdotin, kenen kanssa kukakin voisi tehdä yhteistyötä. Näin
osa työpareista muodostui ja osa etsi paria vielä keskustelupalstan kautta.
Kaikki löysivät yhteistyökumppanin.
Workshopeja
sai tulla tunnille suunnittelemaan, eli ohjausta oli halukkaille saatavilla.
Osa hyödynsi tämän mahdollisuuden, osa ei. Autoin opiskelijoita löytämään
sopivaa materiaalia workshopiin ja jos heillä oli kysyttävää, neuvoin heitä.
Ennen
varsinaista workshopien esittämistä pyysin, että workshopit palautettaisiin
etukäteen minulle luettavaksi, jotta voisin tarvittaessa kommentoida niitä ja
korjata esimerkiksi mahdolliset virheet niistä. Kaikki eivät kuitenkaan
workshopejaan toimittaneet tai eivät olleet huomioineet korjauksia, joten
pieniä virheitä workshopeihin jäi. Nämä katsottiin sitten workshop-esityksen
jälkeen kuntoon.
Workshopit
onnistuivat kaiken kaikkiaan hyvin. Opiskelijoiden palautteet olivat hyviä ja
he pitivät siitä, että niihin oli selvästi panostettu ja kaikki olivat
erilaisia. Niihin sisältyi myös jokin aktiviteetti. Workshopit eivät olleet
pitkiä, noin 10 min. Asiat oli hyvin saatu tiivistettyä, eikä kukaan
kyllästynyt.
Annika
Syksyn kokeiluni flipped learning –menetelmästä liittyi
työnhakuun. Opiskelijat etsivät omaan alaansa liittyvän avoimen työpaikan
Arbetsförmedlingin sivulta (www.arbetsformedlingen.se),
johon he laativat hakemukset ja CVt katsottuaan seuraavat esitykset:
https://prezi.com/fjp2owbb96dw/cv-presentation/
https://www.youtube.com/watch?v=K4koDQstzrI
https://www.youtube.com/watch?v=6dpvlkGBtNU
https://www.youtube.com/watch?v=MCyfZ92qJiE
Opiskelija saa palautteen hakemuksestaan ja CVstä Optimaan, jonka jälkeen opiskelija tekee korjaukset ja parannukset ja ottaa parannetut versiot mukaan suulliseen haastatteluun, johon hän valmistautuu katsomalla seuraavat videot:
a. Anställningsintervju – tre tips https://www.youtube.com/watch?v=JGNwWBcYdcg
b. Tips för din jobbintervju https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Tips-och-rad/Jobbintervju.html
c. Konsten att skaffa ett jobb – att gå på intervju https://www.youtube.com/watch?v=FWIY9I-eSp4
https://prezi.com/fjp2owbb96dw/cv-presentation/
https://www.youtube.com/watch?v=K4koDQstzrI
https://www.youtube.com/watch?v=6dpvlkGBtNU
https://www.youtube.com/watch?v=MCyfZ92qJiE
Opiskelija saa palautteen hakemuksestaan ja CVstä Optimaan, jonka jälkeen opiskelija tekee korjaukset ja parannukset ja ottaa parannetut versiot mukaan suulliseen haastatteluun, johon hän valmistautuu katsomalla seuraavat videot:
a. Anställningsintervju – tre tips https://www.youtube.com/watch?v=JGNwWBcYdcg
b. Tips för din jobbintervju https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Tips-och-rad/Jobbintervju.html
c. Konsten att skaffa ett jobb – att gå på intervju https://www.youtube.com/watch?v=FWIY9I-eSp4
Haastattelu voi olla skype-haastattelu tai ”live-tilanne”.
Opiskelija saa haastattelusta suullisen palautteen suomeksi.
Todella kiva on tämä ajatustapa, että edetään ohjatusti, mutta ns. opiskelijajohtoisesti. Opettajalla/ohjaajalla on koko ajan raamit hallussa, mutta opiskelijalla on paljon vastuuta sisällön ja tehtävän/toimeksiannon rakentamisessa ja läpiviennissä. Det är mycket motiverande.
VastaaPoista