perjantai 16. maaliskuuta 2018

Feedback via Padlet - det går inte alltid som i Strömsö




Vi valde att göra ett ganska traditionellt utvärderingsformulär med hjälp av Padlet. Eftersom vi valde Padlet insåg vi också att Padlet begränsar antalet frågor. Den blir lätt oöverskådlig och t.o.m. lite råddig. Därför begränsade vi oss till fem frågor. Fem frågor ryms i bredd och är snygg både på surfplatta och stationär dator.



Våra frågor:


Det allra svåraste med utvärderingen var att få studerande att delta i utvärderingen. Varken med milt tvång eller påtryckningar fanns det ett eget intresse att skriva ner några rader. Vi valde att göra utvärderingen under lektionstid, annars hade svaren uteblivit. Vi gav dem också möjligheten att skriva på finska. Svenskan är fortfarande ett relativt stort handikapp för många.

På den första frågan: Vad har du lärt dig under kursen fick vi ganska genomgående samma svar oberoende av högskola. De flesta upplever att de lärt sig många nya ord, ord från sin egen bransch och att de blivit modigare i språket. Det upplever vi som lärare att stämmer. De drillar ord med hjälp av olika applikationer och spel och det märks naturligtvis också i ordförrådet.

Det bästa med kursen är föga överraskande spelen vi spelat och apparna vi använt. Det som också lyftes fram var undervisningsmetoderna. Kanske ett resultat av DJJ och de nya undervisningsmetoderna vi tagit till oss? Lärarens motivation har också lyfts fram, vilket känns positivt med tanke på mängden energi, tid och arbete som satts på kursen.

Flera studerande upplever att trots att de spelat och jobbat med appar är det något de vill ha ännu mera av och jobba ännu mera med. Det finns också ett intresse för mera närundervisning. Det här som hälsning till beslutsfattarna.

Undervisningsmetoderna har upplevts som trevliga. Par- och grupparbeten motiverar studerandena och de vill gärna ha mera av dem. Hemuppgifter tas emot med glädje och tacksamhet. Våra studerandena uppskattar språk och språkundervisningen.

På det stora hela är studerandena nöjda med det mesta. Är det så att den inspiration vi fått under DJJ återspeglar både undervisningen och undervisningsmetoderna? Det som hade varit intressant att veta är hur studerande på nätkurserna upplevt materialet och undervisningsmetoderna. De skiljer sig trots allt till ganska stor del från närundervisningen. Därför funderar vi vad som är bästa sättet att utvärdera en kurs. Är det med ett frågeformulär eller finns det andra effektivare och bättre metoder?

Här hittar du bra tips på hur du kan använda Padlet i klassrummet!


Mia, Kaija, Johanna och Tony

4 kommenttia:

  1. Hej, tack för er informativa bloggtext. Jag tycker att Padlet är en mycket mångsidig app som inte alls är "gammalmodig". Hur många svar fick ni? Har utvärderingen hjälpt er att utveckla er nätkurs? Finns det någonting som ni skulle göra på ett annat sätt (nästa gång)? Det är en ganska stor utmaning att hitta balansen mellan närundervisning (som studerandena vill ha) och nätundervisning. Det skulle vara intressant att bekanta sig med era undervisningsmetoder. Bra jobbat! Lena

    VastaaPoista
  2. Hej och tack för blogginlägget. Det var trevligt att läsa hur ni lärare hade blivit inspirerade av digitala verktyg och hur detta hade återspeglats till studerandena på kursen. Inspiration och positiv stämning smittas! Jag tyckte också om att ni hade enkla och korta frågor, som ändå var rakt på sak. Det blev lite oklart hur mycket ni hade fått svar, men huvudlinjerna i feedbacken var ju klara. Så fint!

    VastaaPoista
  3. Hej! Fint att läsa om era erfarenheter och hur studerandena tyckt om kursen och ni själva varit insiprerade och inspirerande. Ni kunde kanske ha förkarat om det är just spel och appar som nya verktyg och vulka metoder som varit nya.
    Bra jobbat! Liisa

    VastaaPoista
  4. Ni har fått intressanta resultat och ställer bra frågor att fundera på. Ni skriver att era studenter var intresserade av spel. Skulle någon spelapp som t.ex. Kahoot locka dem mera att utvärdera en kurs än ett vanligt frågeformulär?

    VastaaPoista