Opiskelijoiden digitaidot hyötykäyttöön
Laadimme edistyneille suomen opiskelijoille ennakkokyselyn, jossa
kartoitettiin sisällöllisiä sekä käytettäviin menetelmiin ja ohjaukseen liittyviä
toiveita. Kysymyksiä oli 6 ja kyselyyn vastasi yhteensä 41 opiskelijaa
Laureasta ja Lamkista. Kysymyksessä 1 tiedusteltiin, mitä kielitaidon osa-alueita opiskelijat haluavat erityisesti kehittää
koulutuksen aikana. Vaihtoehtoja oli mahdollisuus valita 3. Ylivoimaisesti
suosituimmiksi osa-alueiksi nousivat kirjoittaminen (29), ammatillinen
kielitaito (26) sekä puhuminen (23). Lukeminen (3) sai vähiten kannatusta.
Tulos sai meidät pohtimaan sitä, miten tärkeää resurssien varaaminen kirjoittamisen opettamiseen on ja miten eri tavoin opiskelijoille voisi antaa palautetta tuotoksestaan. Opiskelija tarvitsee palautetta erityisesti laajempaa tekstiä tuottaessaan koko kirjoittamisprosessin ajan.
Kysymyksessä neljä tiedusteltiin, millaisia
digitaalisia työkaluja opiskelijat osaavat käyttää. Vaihtoehtoina olivat
videotyökalut, verkkosanakirjat, sanastotyökalut, virtuaaliset
keskusteluympäristöt sekä esitysgrafiikat. Tulokset osoittavat, että
opiskelijat osaavat käyttää työkaluja monipuolisesti: eniten vastauksia sai
vaihtoehto verkkosanakirjat (36) ja vähiten vaihtoehto videotyökalut (16).
Tuloksissa meitä hämmästytti jossain määrin se,
miten monipuolisesti opiskelijat osaavat erilaisia välineitä käyttää. Toisaalta
jäimme miettimään, osaammeko opettajina itse hyödyntää tätä osaamispotentiaalia
omassa opetuksessamme.
Viimeisessä kysymyksessä opiskelijoita pyydettiin
kertomaan, miten he haluavat saada palautetta tehtävistä. Ylivoimainen
enemmistö haluaa palautteensa kirjallisesti (23), noin neljäsosa kasvotusten
tai numeerisesti. Video- tai äänipalautetta toivoi 6 opiskelijaa.
Syy haluun saada kirjallista palautetta saattaa
perustua tottumukseen. Opettajan näkökulmasta herää kuitenkin kysymys siitä,
ymmärtääkö opiskelija saamansa palautteen. Kirjallisen rinnalla olisi hyvä useammin
itsekin antaa vuorovaikutteista palautetta ja näin varmistaa, että opiskelija
osaa hyödyntää saamansa palautteen.
Johanna Marjomäki, Lahden ammattikorkeakoulu
Kristiina Kuparinen, Laurea-ammattikorkeakoulu
Johanna Marjomäki, Lahden ammattikorkeakoulu
Kristiina Kuparinen, Laurea-ammattikorkeakoulu
Kyselynne tulos sai teidät pohtimaan, miten eri tavoin opiskelijoille voisi antaa palautetta kirjoittamisesta. ARVI-ryhmän Emended-tekstin kommentointityökalu voisi olla hyödyllinen lisä tähän.
VastaaPoistaHi everyone I'm Mrs. ALEKSI TAISIYA, My husband divorced me 2 years ago to live with another woman and i have tried have him back but i could not, so i try to do many things to get him back and he refuse to come back. One faithful Friday morning, I visit a forum for tips on how to get your Ex back and there i saw a lady testifying on how Dr.AKHERE helped her to get her husband back after he was tie down with a spell by another woman. Although I never believed in spiritual work I reluctantly tried him because I was desperate and i contact him and explain my problems to him, to my greatest surprise Dr.AKHERE helped me to bring back my husband after 5days and now my relationship is more perfect just as he promised. Getting your ex back permanently does not only bring back someone you love but it will also reunite your lovers feelings. My husband now treats me like a Queen and always says he loves me all the time. If you are passing through difficulties in your relationship, Doctor AKHERE can help solve marital problems, restore broken relationships and some other things. I can assure he's highly potent and reliable. Email him for urgent help [AKHERETEMPLE@gmail.com ] or +2349057261346 .
PoistaHyvä palautemuoto voisi olla myös video, jossa opettaja selostaen käy läpi opiskelijan kommentoitua tekstiä. Toisaalta samalla vaivalla istuu opiskelijan kanssa alas tai keskustelee vaikka Skype-yhteyden välityksellä. Opiskelijan tarkentaville kysymyksille pitää varata aikaa, kuten blogissanne totesitte.
VastaaPoistaPalautteen antoon menee aikaa, ja sitä voikin hyödyntää todellisena kielenoppimistilanteena. Edistyneemmillä oppijoilla vertaispalaute on arvokasta, kun on yhdessä keskusteltu, minkälainen palaute edistää kielitaidon kehittymistä.
VastaaPoistaOman oppimisen reflektointi vahvistaa kielitaitoa ja edistää tietoisuutta omasta osaamisesta.
Hyvä pointti, että kirjoittamisen tuen pitäisi olla saatavilla koko kirjoitusprosessin ajan. Useimmiten kirjoitustehtävät annetaan kotitehtäviksi, ja opiskelija ei välttämättä paneudu siitä saatuun palautteeseen kovinkaan syvällisesti. Kirjoittamispajoissa voisi kenties paremmin ohjata ja tarjota oikea-aikaista tukea kirjoittamiseen.
VastaaPoistaHi everyone I'm Mrs. ALEKSI TAISIYA, My husband divorced me 2 years ago to live with another woman and i have tried have him back but i could not, so i try to do many things to get him back and he refuse to come back. One faithful Friday morning, I visit a forum for tips on how to get your Ex back and there i saw a lady testifying on how Dr.AKHERE helped her to get her husband back after he was tie down with a spell by another woman. Although I never believed in spiritual work I reluctantly tried him because I was desperate and i contact him and explain my problems to him, to my greatest surprise Dr.AKHERE helped me to bring back my husband after 5days and now my relationship is more perfect just as he promised. Getting your ex back permanently does not only bring back someone you love but it will also reunite your lovers feelings. My husband now treats me like a Queen and always says he loves me all the time. If you are passing through difficulties in your relationship, Doctor AKHERE can help solve marital problems, restore broken relationships and some other things. I can assure he's highly potent and reliable. Email him for urgent help [AKHERETEMPLE@gmail.com ] or +2349057261346 .
VastaaPoista