Suomen kielen ääntäminen tuottaa monelle opiskelijalle ahdistusta. Tekemämme kyselyn mukaan lähes puolet opiskelijoista
oli jokseenkin samaa tai hyvin samaa mieltä I feel anxious about my pronunciation
-väittämän kanssa.
Kysyimme myös, kuinka monet kokivat, että heitä ei ymmärretty heidän suomen
kielen ääntämisensä takia. Vastaajista yli puolet (62 %) koki, että aina
välillä on tilanteita, joissa heitä ei ymmärretä ääntämisensä vuoksi, ja noin
14 prosentilla vastaajista tällainen tilanne on lähes koko ajan.
Luomamme kyselyn avulla halusimme kartoittaa, kuinka opiskelijat
kokevat suomen kielen ääntämisen ja sen opettamisen kursseilla. Saimme
kyselyymme 41 vastausta. Laatimaamme kyselyyn vastasi opiskelijoita
Aalto-yliopistosta ja Tampereen ammattikorkeakoulusta. Suurin osa vastaajista
oli opiskellut suomea alle 5 opintopistettä.
Mitkä asiat opiskelijat sitten kokivat erityisen hankalina suomen
kielen ääntämisessä? Vastauksissa toistui eniten vokaalit: etu- ja
takavokaalien erottaminen koettiin vaikeaksi samoin kuin pitkien ja lyhyiden
vokaalien keston erottaminen. Suomelle tyypillisten etuvokaalien ääntäminen ja
r-äänteen täräyttely koettiin myös hankalana. Lisäksi pitkien sanojen ja
lauseiden ääntäminen saivat mainintoja ja näiden yhteydessä otettiin esille
myös suomalainen intonaatio. Tämä sai kyselyn laatijat miettimään,
keskitytäänkö ääntämisen harjoittamisessa liiaksi vain yksittäisiin tai
lyhyihin sanoihin pitkien sanojen tai lauseiden sijaan.
Vastaajista
videot, joissa opetetaan ääntämistä, ovat hyödyllisiä. Vastaajilta tuli myös
erinomaisia ehdotuksia siihen, mikä heitä voisi hyödyttää ääntämisensä
kehittämisessä. Monet toivoivat hetkeä, joka olisi kokonaan omistettu
ääntämiselle tai kahdenkeskistä lausumisharjoittelua opettajan tai
natiivipuhujan kanssa. Toivottiin, että opettaja korjaisi enemmän ääntämistä
tunneilla. Jotkut toivoivat, että kursseilla esiinnyttäisiin oikealle
yleisölle. Muita ehdotuksia olivat keskustelukerhot, roolipelit,
(lasten)kirjojen ääneenluku, laulujen opettelu, oman puheen äänittäminen ja
äänitteen vertaaminen natiivipuhujan puhunnokseen. Yhden opiskelijan kommentti
on tärkeä muistutus meille opettajille: opiskelijaa oli suuresti auttanut, kun
tunnilla oli sanottu, ettei lausumisen tarvitse olla täydellistä.
Halusimme myös tietää, kuinka opiskelijat ovat kokeneet kursseilla
saadun harjoittelun ja palautteen. Kaksi kolmasosaa vastaajista oli sitä
mieltä, että tukea sai riittävästi tai jokseenkin riittävästi ja yhden
kolmasosan mielestä tukea ei ollut tarpeeksi tarjolla.
Kognitiivisen
kuormituksen vähentämiseksi voisi noudattaa yhden opiskelijan ehdotusta: ”If we
could spend more time on pronunciation before we actually study the material
will be great. Because when there are grammar and vocabulary you need to study,
it takes away the time and your focus on pronunciation.”
Aija Elg, Aalto-yliopisto ja Henni Laitala, Tampereen ammattikorkeakoulu
Hienoa, että teitte kyselyn suomen kielen ääntämisestä, jonka heikko osaaminen haittaa yllättävän paljon ymmärretyksi tulemista.
VastaaPoistaOnko muuten niin, että perehdytätte S2-opiskelijat sellaisiin käsitteisiin kuten esim. etu- ja takavokaali oman kielenoppimisen reflektoinnin edistämiseksi?
Tärkeä aihe!!
VastaaPoistaHyvä, että opiskelijat ovat itse huomanneet tarvitsevansa lisää ääntämisharjoittelua: varsinkin aasialaisia on vaikea ymmärtää ja tämä karsii heiltä heti mahdollisuudet käyttää ja kehittää suomea natiivien kanssa, kun natiivit eivät halua/jaksa arvailla. Ja hienoa, että opiskelijat ovat motivoituneita jo noin varhaisessa vaiheessa (takana alle 5 op) oppimaan ääntämistä, myöhemminhän sitä on hankala muuttaa.
Taas heräsi ajatus siitä, että me s2-opettajat voisimme kootusti pitää oppiaineemme puolta ja vaatia selväsanaisesti lisää aikaa ihan vain vaikka A.1.3-tasolle pääsemiseen. Onkohan nykyistä ”tavoitetaso vs. annettu resurssi” -mitoitusmallia luotaessa otettu mallia muiden kielten vastaavista laskentakaavoista? Verrattuna esim. englannin tai ruotsin opiskeluun suomen opinnoissa vastaavan tason saavuttamiseen menee pidempi aika.
Ääntäminen on yksi isoja eroavaisuuksia ja sen harjoitteluun pitäisi olla enemmän aikaa.
t. Laura & Hertta
Oli kiinnostavaa lukea kyselynne tuloksia. Oletteko sille Aallon Introductory Finnish -kurssille tehneet videoita ääntämisen opiskelusta? Video onkin hyvä idea, koska siinä näkee (toisin kuin pelkältä äänitteeltä), miltä suu näyttää eri äänteitä ääntäessä!
VastaaPoistaVastaajilta oli myös tullut todella hyviä ehdotuksia siitä, miten ääntämistä voisi harjoitella. Itselleni tuli vielä mieleen omat kokemukset puolan kielen opiskelusta: ääntämisen harjoittelu kielistudiossa opiskelun alkuvaiheessa oli hyödyllistä, mutta olisin toivonut samanlaista harjoitusta myöhäisemmässä vaiheessa lisää, kun harjoiteltavat sanat ja lauseet jo ymmärsi. Silloin olisi voinut keskittyä ihan täysin pelkän ääntämisen harjoittelemiseen.
t. Emmi
Hi everyone I'm Mrs. ALEKSI TAISIYA, My husband divorced me 2 years ago to live with another woman and i have tried have him back but i could not, so i try to do many things to get him back and he refuse to come back. One faithful Friday morning, I visit a forum for tips on how to get your Ex back and there i saw a lady testifying on how Dr.AKHERE helped her to get her husband back after he was tie down with a spell by another woman. Although I never believed in spiritual work I reluctantly tried him because I was desperate and i contact him and explain my problems to him, to my greatest surprise Dr.AKHERE helped me to bring back my husband after 5days and now my relationship is more perfect just as he promised. Getting your ex back permanently does not only bring back someone you love but it will also reunite your lovers feelings. My husband now treats me like a Queen and always says he loves me all the time. If you are passing through difficulties in your relationship, Doctor AKHERE can help solve marital problems, restore broken relationships and some other things. I can assure he's highly potent and reliable. Email him for urgent help [AKHERETEMPLE@gmail.com ] or +2349057261346 .
VastaaPoista