tiistai 20. maaliskuuta 2018

Opiskelijoiden kieli- ja viestintäopintojen ohjaamisesta ammattikorkeakouluissa - opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä


Maaliskuussa 2017 TAMKjournal –verkkolehdessä julkaistussa artikkelissamme totesimme, että ammattikorkeakoulun kielenopettajan työ sisältää yhä enemmän ohjausta ja opiskelijan oppimisen tukemista hänen omien edellytystensä ja tavoitteidensa suuntaisesti. Tämä edellyttää opettajalta sopivaa asennetta ja perinteisestä poikkeavaa pedagogista osaamista.

”One size-fits-all” -ajattelusta ollaan vähitellen irrottautumassa kielten opintojaksoja toteutettaessa, ja osaamisen tunnistamisesta on tullut yhä tärkeämpi osa tehokasta ohjausta. Sen avulla voidaan auttaa opiskelijoita, joilla on heikko kielen lähtötaso, mutta yhtä lailla se palvelee edistyneitä opiskelijoita. Heille voidaan esimerkiksi tarjota ns. Fast Track -toteutuksia ja mahdollisuuksia työn opinnollistamiseen.

Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän vastuuopettajat käsittelivät opiskelijoiden ohjaukseen ja kieliopinnoista vapauttamiseen liittyviä kysymyksiä jokavuotisessa vastuuopettajatapaamisessaan Seinäjoella helmikuussa 2017. Useimmat kielten vastuuopettajat olivat jokseenkin tai täysin samaa mieltä siitä, että kielten opintoneuvonnassa voitaisiin hyödyntää nykyistä enemmän digitaalisia kanavia (esim. Skype, Face Time, Adobe Connect, chatit ja FAQ-sivut). Digitaalisten kanavien käyttö ohjauksessa ei saanut kuitenkaan varauksetonta kannatusta, ja kolmasosa vastaajista oli jokseenkin eri mieltä niiden käytön mielekkyydestä. Tällä hetkellä ammattikorkeakouluissa ei ole olemassa läpinäkyvää prosessia koko opiskeluajan kestävästä ohjauksesta, vaan ohjaustapahtumat ovat yksittäisiä ja ajoittuvat pääasiassa opintojen alkuun.

Tampere3 -VKM (viestintä-, kielet ja monikulttuurisuus) -projekti oli Tampereen ammattikorkeakoulun, Tampereen yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston kielikeskusten yhteishanke, joka päättyi keväällä 2017. Projektin yhteydessä opiskelijoille tehtiin kysely kielten opintoneuvonnasta. Vastauksia saatiin lähes 500. Vastauksista ilmeni, että opiskelijat haluavat ohjausta mieluiten sähköpostitse, korkeakoulun verkkosivuilta ja henkilökohtaisesti. Ohjauksen tulisi olla helposti saavutettavaa, jatkuvaa ja opiskelijan omiin tarpeisiin räätälöityä.

Haukijärvi, Tarja & Pollari, Pirkko. 2017. Opiskelijoiden kieli- ja viestintäopintojen ohjaaminen ammattikorkeakouluissa. TAMKjournal. Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu. http://tamkjournal.tamk.fi/opiskelijoiden-kieli-ja-viestintaopintojen-ohjaaminen-ammattikorkeakouluissa/





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti