maanantai 19. maaliskuuta 2018



Den verkliga kontakten kan sällan ersätta en helt virtuell handledning – eller? 


Hur mycket handledning och vilken typ av feedback vill studerandena ha är oftast frågor vilka man sällan lyckas besvara helt till hundra procent. Därför kunde man ju rent logiskt tänka sig att ju mer varierande handledningsmetoderna är desto bättre blir också inlärningsresultaten och den allmänna stämningen på kursen.

Vi beslöt att testa Survio -applikationen för samlande av material gällande studerandenas syn på handledning vid virtuella språkkurser. Sammanlagt 36 högskole- och universitetsstuderande svarade på frågorna. Resultaten hittar du i sin helhet här så bekanta dig gärna med grafiken för att få en bra helhetsöversikt. 




Som klart viktigaste handledningsformer ansågs vara face-to-face kontakten och Chat-funktionen. I de öppna svaren kan man dock se att många förstod sig face-to-face betyda egentligen också Skype i det här sammanhanget. Men enligt studerandena är den verkliga kontakten där man kan se och diskutera med läraren i alla fall den absolut bästa handledningsformen, antingen samma fysiska rum eller via Skype.


Intressant var också att nästan alla tyckte att handledning vid behov fungerar bäst. Där måste dock läraren sedan sätta sina egna gränser och ange ramarna för antalet kontakter.


De öppna svaren visade sig annars också vara mycket intressanta. Man kan klart lyfta fram att studerandena föredrar kommunikativa övningar, diskussioner och övriga muntliga aktiviteter - Interaktion med andra ord. 


I svaren framkom också att studerandena faktiskt helst vill att läraren ansvarar för feedbacken, inte studerandena i par eller grupp - också intressant och eventuellt något som bör utvecklas i samarbete med studerandena innan de tågar ut till arbetslivet. 


Summa summarum blev vi väldigt glada över den respons vi fick med hjälp av Survio –enkäten och kommer att fortsätta utvecklingen av vår egen kurs med dessa kommentarer i bagaget. Vi är nog helt i rätta spår.  




  
Hanna Husu – Aalto universitetet
Marjaana Halsas – Haaga-Helia yrkeshögskola

3 kommenttia:

  1. Fint! Era studerande har jättebra språkkunskaper om de kan svara på en svensksspråkig enkät! Kanske det är därför de har svarat att handledning vid behov fungerar bäst!?

    VastaaPoista
  2. Det tycks vara en allmän tendens att studerandena föredrar face-to-face handledning. Det skulle var fint om ni hade några förslag hur den kan förverkligas så att den inte tar för mycket tid, dvs att resurserna räcker till.

    VastaaPoista
  3. Hienoa, että huomioitte vertaispalautteen tärkeänä opittavana työelämätaitona, josta meidän opettajien kannataa ottaa vastuuta kielitaidon rinnalla!

    VastaaPoista