Den verkliga kontakten kan sällan ersätta en helt virtuell handledning – eller?
Hur mycket handledning och vilken typ av feedback vill studerandena ha är oftast frågor vilka man sällan lyckas besvara helt till hundra procent. Därför kunde man ju rent logiskt tänka sig att ju mer varierande handledningsmetoderna är desto bättre blir också inlärningsresultaten och den allmänna stämningen på kursen.
Vi beslöt att testa Survio -applikationen för samlande av material gällande studerandenas
syn på handledning vid virtuella språkkurser. Sammanlagt 36 högskole- och
universitetsstuderande svarade på frågorna. Resultaten hittar du i sin
helhet här så bekanta dig gärna med grafiken för att
få en bra helhetsöversikt.
Som klart viktigaste
handledningsformer ansågs vara face-to-face kontakten och
Chat-funktionen. I de öppna svaren kan man dock se att många förstod sig face-to-face
betyda egentligen också Skype i det här sammanhanget. Men enligt studerandena är den verkliga
kontakten där man kan se och diskutera med läraren i alla fall den absolut bästa
handledningsformen, antingen samma fysiska rum eller via Skype.
Intressant var
också att nästan alla tyckte att handledning vid behov fungerar bäst. Där måste dock
läraren sedan sätta sina egna gränser och ange ramarna för antalet kontakter.
De öppna svaren
visade sig annars också vara mycket intressanta. Man kan klart lyfta fram att
studerandena föredrar kommunikativa övningar, diskussioner och övriga muntliga
aktiviteter - Interaktion med andra ord.
I svaren framkom också att studerandena faktiskt helst vill att
läraren ansvarar för feedbacken, inte studerandena i par eller grupp - också intressant och eventuellt något som bör utvecklas i samarbete med studerandena innan de tågar ut till arbetslivet.
Summa summarum blev vi väldigt
glada över den respons vi fick med hjälp av Survio –enkäten och kommer att
fortsätta utvecklingen av vår egen kurs med dessa
kommentarer i bagaget. Vi är nog helt i rätta spår.
Hanna Husu – Aalto universitetet
Marjaana Halsas – Haaga-Helia yrkeshögskola
Fint! Era studerande har jättebra språkkunskaper om de kan svara på en svensksspråkig enkät! Kanske det är därför de har svarat att handledning vid behov fungerar bäst!?
VastaaPoistaDet tycks vara en allmän tendens att studerandena föredrar face-to-face handledning. Det skulle var fint om ni hade några förslag hur den kan förverkligas så att den inte tar för mycket tid, dvs att resurserna räcker till.
VastaaPoistaHienoa, että huomioitte vertaispalautteen tärkeänä opittavana työelämätaitona, josta meidän opettajien kannataa ottaa vastuuta kielitaidon rinnalla!
VastaaPoista