torstai 29. marraskuuta 2018

Engagera-Skapa mervärde-Förankra i processen-Kör


Ibland är det riktigt nyttigt att söka sig till platser där man kan andas in ny luft (och om luften råkar vara en aning varmare är det ju inte heller så illa). Platser där man kan omringas av influenser och träffa experter och personer med passion till områden som ligger en nära. Platser där man kan reflektera över sitt eget tänkande och sina egna projekt, liksom ur ett fågelperspektiv, för att veta åt vilket håll man ska ta det följande steget.

För vår projektgrupp blev ICERI2018-evenemanget i mitten av november i Sevilla en plats till att stanna och se över det arbete man hittills hunnit åstadkomma inom Digijoujou. Att kunna presentera sitt eget projekt i internationalla sammanhang är alltid extra trevligt och bakom processen ligger ju förstås mycket planering och skrivande.


Programmet på kongressen var som väntat väldigt intensivt och vi försökte välja de mest inspirerande workshopen och föredragen ur ett rätt så enormt utbud. Vid en del presentationer märktes tydligt hur man i Finland redan ligger på framkanten vad det gäller val av medel och metoder, som till exempel i användning av videobaserade lösningar (hänvisar här också till ett  tidigare inlägg av gruppen Superalkeet). Inom flipped learning, projektstudier och i hur man bäst engagerar och framför allt motiverar studerande gör vi också redan en hel del fina saker här hemma i Finland.Vi har ju redan länge tänkt mycket innovativt och kan faktikst vara riktigt stolta över det.

Vår egen presentation av Svenskstudier i bufféformat togs emot mycket positivt och många ansåg en öppen webbplats vara välfungerande och användarvänlig som plattform. Läs gärna också vår artikel för att få en bredare uppfattning om vilka saker vi ville lyfta fram. Ingenting är ju färdigt ännu och det var bra att få reflektioner och feedback i det här skedet av projektet. I samma morgonsession fick vi bland annat höra mer om just flipped learning och hur man skapar fungerande online-miljöer vid en kurs i akademiskt skrivande.


I keynote-presentationerna togs upp väldigt inspirerande historier och exempel på hur man involverar och engagerar såväl studerande som olika samhällsaktörer i projekt som verkligen kan leda till någon mer bestående ändring. Bekanta dig gärna med till exempel dessa enormt intressanta innovationer: Projekt H och Girls Garage. Ur Digijoujous synvinkel kunde man lätt konstatera att allt som ger studerande en verklig känsla av gemenskap, inflytelse och engagemang (sk. Hands on-metoder) gynnar givetvis inlärningsprocessen.

Videoklippet i början av det här inlägget är filmat och Instagrammat vid en Google-workshop där vi på några timmar testade bland annat DesignSprint som metod i undervisningssammanhang. Oerhört användbart även på språkkurser om man vill skapa lite mer spänning, tävlingsanda och framför allt gemenskap. Mer om metoden (som faktiskt påminner mycket om Hackaton) kan du läsa här.

Men vad fick vi sedan i bagaget förutom nya kontakter, nya idéer, massor av material (och lite solsken och appelsiner)? Svaret blir kanske Helhetstänkande. Vad borde man i första hand tänka på då man börjar planera nya undervisningshelheter (digitalt, multimodalt, i klassrum eller var man nu än befinner sig)? Kärnbudskapet kunde kanske sammmanfattas som rubriken i inlägget: Engagera studerandena, skapa mervärde till samtliga parter, förankra studerandena i processen och kör sedan bara full fart framåt. Det kommer nämligen nog att bli bra.

Hälsningar
Mishmash-team

Marjaana, Liisa, Teija och Taija


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti