perjantai 3. toukokuuta 2019

Kansainvälisyyttä hakemassa - kaikki voittavat


DIGIJOUJOU-hanketiimimme (Liisa Wallenius/Haaga-Helia, Taija Votkin/Aalto, Marjaana Halsas/Haaga-Helia ja allekirjoittanut) on luonut monialaista tehtäväportaalia www.svenskstudieribuffeformat.com ja nyt sisällöt alkavat olla valmiita ja testattuja, ja olemme  viimeistelyvaiheen alussa. Hankkeen lopun panostus kohdistuukin portaalin toimivuuteen, helppokäyttöisyyteen, visuaaliseen ilmeeseen ja äänitteiden ja videoiden tekemiseen. Monta palaveria on pidetty Skypessä ja kasvokkain, ja meidän hyvinkin erilaisten toimijoiden hitsautuminen toimivaksi tiimiksi ja toistemme vahvuuksien erinomainen hyödyntäminen on ollut pitkälti konferenssiaktiivisuutemme ansiota.

Olemme osallistuneet tähän mennessä kahteen kansainväliseen konferenssiin ja vielä kaksi on tulossa. Kiitämme jo tässä vaiheessa ymmärtäväisiä korkeakoulujamme, jotka ovat mahdollistaneet konferensseihin osallistumisen taloudellisesti. Toisaalta korkeakoulumme ovat saaneet kansainvälisistä julkaisuista julkaisupisteitä, joten tilanne on ollut win-win. Seuraavassa valotan mitä tällä tarkoitan.

Vuosi sitten keväällä 2018 ennen kesälomia päätimme kokeilla, onnistuuko ICERI2018-konferenssiin osallistuminen Valenciassa marraskuussa 2018. Aloimme siis kevään lopun energioilla kirjoittaa abstraktia tarkoituksenamme kartoittaa sitä, mitkä pedagogiset mallit ovat portaalin laatimisen taustalla. Tätä varten luimme yhdessä ja erikseen teorioita aihepiireistä CLIL, blended learning, task-based learning, flipped learning ja muutenkin perehdyimme ammatilliseen kielenoppimiseen lisää. Tämä sekä taustoitti meidän portaalin rakentamistamme, toi meille uusia ajatuksia siitä, mitä kaikkea voisimme ottaa huomioon portaalia rakentaessamme, ja innosti meitä erilaisiin ratkaisuihin. Jo tässä vaiheessa siihenastinen työmme kohtasi muutoksia, parannuksia, ja muokkasimme jo muka valmiita tehtäviämme yhtenäisempään malliin. Kun abstrakti hyväksyttiin kesällä 2018, aloitimme vimmatun artikkelin kirjoittamisen, jaoimme hiukan vastuita, muokkasimme toistemme tekstejä ja opimme paljon toistemme työtavoista ja vahvuuksista. Sama jatkui konferenssiesityksen teossa. Olimme kaikki neljä paikalla ICERIssä ja siellä työryhmänä ryhmäydyimme entisestään ja pystyimme myös jakamaan konferenssin antia, kun kukin osallistui monipuoliseen ja hyödylliseen ohjelmaan kiinnostuksensa mukaan.

ICERIstä innostuneena päätimme hakeutua samojen järjestäjien INTED2019-konferenssiin Valenciaan maaliskuussa 2019. Taas sama rumba abstraktin ja artikkelin kanssa, ja tällä kertaa abstraktien hyväksyntä tuli tapaninpäivänä, ja artikkelin piti olla valmis pian joululomalta palaamisen jälkeen. Meidän innokas ryhmämme päätti käyttää yhden välipäivän yhteiseen suunnittelupalaveriin, ja taas jaoimme vastuualueita. Tällä kertaa keskityimme kirjoittamaan artikkelia siitä, miten työryhmämme pedagogiset ratkaisut ovat ohjanneet digitaalisten työkalujemme valintaa portaalin tehtävien laadinnassa, sillä portaalin jokaiseen tehtävään liittyy jotakin digitaalista. Tässä vaiheessa jaoimme keskenämme paljon kokemuksia digityökaluista ja opetimme toisiamme esimerkein. Uskon vahvasti, että ilman INTED-konferenssia emme olisi näin hyvin jakaneet digiosaamistamme ja saaneet sitä niin monipuolisesti käyttöön. Valenciassa meitä oli kolmen naisen edustus, mutta toki kaikki olimme mukana kirjoittamassa artikkelia.



Tällä hetkellä teemme posteria Nordand14-konferenssiin Kööpenhaminassa toukokuun viimeisellä viikolla. Tämä konferenssituotos tuleekin ruotsiksi, ja tarkoitus on siellä antaa yleiskatsaus portaalista ja kertoa miten portaalin rakennusprosessi eteni. Keskitymme tällä kertaa maaliskuun 2018 suurelle opiskelijaryhmälle tehtyyn lähtötilannekartoitukseen ja lukuvuoden 2018-2019 aikana kerättyyn käyttäjäpalautteeseen, sillä portaali on koko ajan ollut keskeneräisenä auki ja sitä ovat useat opiskelijaryhmät testanneet. Kerromme Nordand14-konferenssin posterissa miten opiskelijapalaute on muokannut portaalin sisältöä, rakennetta ja ulkoasua. Kööpenhaminaa työstämme kahden naisen voimin, ja posteria käytetään myös Kielikeskuspäivillä kesäkuussa.

Toinen tällä hetkellä aktiivisena oleva konferenssi on Mallorcalla heinäkuussa järjestettävä EduLearn2019, jonne toinen työpari tekee artikkelin ja edustus tällä kertaa jää kesälomien takia yhden harteille. EduLearnissa artikkeli ja esitys keskittyvät niin ikään käyttäjäpalautteeseen. Opiskelijan vastuu, autonomia, motivaatio, tiedonhakutaidot ja luovuus ovat keskiössä tätä artikkelia kirjoittaessa. Sekä Kööpenhaminan että Mallorcan konferenssiesitysten kohteena oleva opiskelijapalautteen käsittely on tuonut konferenssiosallistumisen myötä johdonmukaisuutta, selkeyttä ja muutoshalukkuutta portaalimme rakentamiseen, ja voi hyvinkin olla, että ilman näitä kahta konferenssia palautteen käsittely olisi saattanut jäädä vähemmälle.

Voin koko Mishmash-hanketiimimme puolesta todeta, että konferensseihin osallistuminen näinkin laajasti on puoltanut paikkaansa, ja varmasti tuonut huikeasti lisäarvoa monelta kannalta. Olemme vieneet suomalaista koulutusta maailmalle, saaneet itse siitä uusia kokemuksia ja elämyksiä sekä ammatillisesti että yksityishenkilöinä, olemme oppineet erittäin paljon toisiltamme ja muilta konferenssiosallistujilta, saaneet uusia käytännön työkaluja ja jakaneet auliisti saamaamme tietoa. Työryhmänä olemme oppineet tuntemaan toisemme paljon paremmin kuin kotitoimistojemme skypepalavereissa tai seminaaripöytien ääressä Suomessa. Sitä kautta olemme pystyneet hyödyntämään toistemme vahvuuksia ja se toivottavasti näkyy tuloksissakin. Lisäksi olemme oppineet joustamaan, venymään ja päästämään irti omista ajatuksistamme. Monesti ajatellaan, että konferenssimatkat ovat enemmänkin matkailua, mutta tässä on hyvä muistuttaa abstraktien, artikkelien ja esitysten raadollisista deadlinepäivistä, jotka jotenkin aina tuntuivat osuvan lukuvuoden aloitus- tai lopetusaikoihin tai lomille. Melkoisia revityksiä omissa kalentereissa nämä ovat aiheuttaneet, puhumattakaan siitä miten omat työt sitten kasaantuvat välillä pahastikin, ja ruuhkapiikkejä tulee. Ja viehän tuo matkustusyhteyksien optimointikin ja matkalaskujen viilaus oman aikansa.

Tiimissämme konferenssit ja niihin valmistautuminen ovat olleet ihan parasta antia, ja olemme tyytyväisiä, että olemme saaneet jokaisen konferenssin linkitettyä täydellisesti lopputuotostamme eli portaalia hyödyntämään. Olemme myös vieneet DIGIJOUJOU-hanketta maailmalle, iloisina ja ylpeinä suomalaisesta koulutuspanostuksestamme. Konferenssiartikkelimme löytyvät Theseuksesta ja tästä linkistä https://svenskstudieribuffeformat.com/tervetuloa-opiskelemaan-ruotsia/projektpublikationer/. Pitäisikö jatkossa hankerahoitusta hakiessa varata budjettirahaa kansainvälisiin konferensseihin? Suosittelemme!

Mishmash-tiimin puolesta,
Teija Lehto/Laurea-ammattikorkeakoulu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti