Digijoujou-hankkeen Suomea edistyneille -pienryhmässä
olemme parin viime vuoden aikana koonneet materiaalia, jota suomen kielen
opettajat voivat käyttää työnsä tukena joko vaihtoehtoisina tai täydentävinä
tehtävinä. Yhtenäisen verkko-opintojakson tuottaminen ei ole ollut
tavoitteemme. Sitävastoin toivomme, että materiaali edistäisi selviytymistä opinnoissa,
jos opiskelijan äidinkieli on muu kuin suomi.
Mukana on materiaalia, joka tähtää
opintojen loppuvaiheeseen ja valmistaa tuottamaan mm. suomenkielisen
opinnäytetyön. Opiskelijoitten tulisi kuitenkin voida myös toimia työelämässä
suomen kielellä ja toimia kansalaisina suomalaisessa yhteiskunnassa, ja siksi
työelämään, mediaan ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen liittyviä teemoja
käsitellään laatimissamme tehtävissä opiskeluympäristön lisäksi.
![]() |
Hanna ja Tuija pedagogisen käsikirjotuksen parissa tammikuussa 2018 |
Tilannekatsaus
Tällä hetkellä olemme
vaiheessa, jossa materiaali on valmistumassa, ja kaikki kahdeksan moduulia
tehtävineen alkaa olla koossa. Eri moduulit keskittyvät eri teemoihin ja kielen
osa-alueisiin, ja jokainen moduuli on yhden opintopisteen laajuinen.
Moduulit
ovat seuraavat:
7. Käytä ja
arvioi lähteitä sekä
Tehtäviin kuuluu muun muassa H5P:llä
tehtyjä video- ja yhdistelytehtäviä, Powtoon-videoita sekä GoogleFormsiin
toteutettuja monivalintatehtäviä. Kaikki on koottu GoogleSitesin etusivuilta
avautuvien linkkien takaa löytyvään Helsingin yliopiston hallinnoimaan Moodle-oppimisympäristöön,
jonne opiskelija pääsee kirjautumaan Haka-tunnuksilla.
Mitä tästä eteenpäin?
Taaksepäin katsottuna projektin parasta
antia ovat olleet yhteiset työpäivät, joita on ollut niin pääkaupunkiseudulla,
Lahdessa kuin Pohjanmaallakin. Kokkolassa kokoonnuimme maaliskuun lopulla
kahdeksi päiväksi Centrian uudistetulle kampukselle hiomaan kokonaisuutta − hiki hatussa. Tehotyöskentely tuotti
tulosta, ja materiaali on viittä vaille valmis. Toukokuun ohjelmassa on koko
hankkeen yhteinen tapaaminen Pasilassa Haaga-Helian tiloissa. Tavoitteenamme on
tuolloin viimeistellä loput tehtävät ja hioa kokonaisuutta lopulliseen muotoon.
Kuun loppupuolella esittelemme ryhmämme työn tuloksia työpajassa Ammattikielten
yhdistys Proflang ry:n kevätpäivillä Lahden amk:ssa. Kuulijoina on suomen
kielen ja viestinnän opettajia pääasiassa ammattikorkeakouluista, mutta myös
ammattioppilaitoksista.
Tässä vaiheessa voimme vain ihmetellä,
miten nopeasti pari vuotta on kulunut. Pieni tyhjyyden tunne pitkäaikaisen
yhteistyön loppumisesta on myös käynyt mielessä. Tähänkö tämä jää? Emmekö enää
tee näitä juttuja yhdessä? Hanke on antanut meille paitsi digitaitoja ja uutta
ajattelua työhön suomen kielen opettajana, myös ennen kaikkea verkostoja ja
uusia yhteistyökumppaneita. Moni muukin hankkeessa toiminut pienryhmä miettii
samaa: miten jatkamme tästä eteenpäin? Ehkä kaivaudumme jälleen omiin poteroihimme,
jumitumme vanhoihin rutiineihin ja käytämme hankkeessa tuottamiamme tehtäviä vain
satunnaisesti itseksemme?
Ainakin osa Digijoujou-hankkeen
opettajista jatkaa CampusOnlineen tuottamien valmiiden opintojaksojen
opettamista, ja jo tässä vaiheessa opetuskäytössä testattuja oppimateriaaleja
tullaan hyödyntämään eri amk:eissa ihan varmasti. Silti kaivattaisiin jatkohanketta,
jossa työstetään nyt tuotetusta digimateriaalista lisää konkreettisia
opintojaksoja yhteisesti eri korkeakouluissa valtakunnallisesti tarjottavaksi
Kivako-hankkeen tapaan.
Suomen kielen opetus ulkomaalaisille on
yhteiskunnallisesti kiinnostava keskustelunaihe. Suomi kärsii työvoimapulasta
jo nyt, eikä tilanne helpota jatkossa. Jo eduskuntavaalikeskusteluissa
nostettiin yhdeksi ratkaisuksi korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien
työllistäminen. Ongelma on, että yritykset vaativat työntekijöiltä useimmiten
hyvää suomen kielen taitoa, ja poliitikoilla on valitettavan vähän tietoa siitä,
miten tätä taitoa opetetaan. Asiantuntemus suomen kielen opettamisesta on
S2-opettajilla, ja juuri Digijoujou-hankkeessa mukana olleilla opettajilla.
Jokaisella meistä on siis tärkeä rooli, jos tätä asiaa halutaan edistää.
Mielestäni tärkeä mahdollisuus hyödyntää
Digijoujou-hankkeessa tuotettuja tehtäviä ja oppimateriaalia onkin yhä
jatkojalostaa kokonaisia opintojaksoja valtakunnallisen tarjontaan. Yliopistojen
ja ammattikorkeakoulujen yhteisellä Digicampus-alustalla tämä on mahdollista,
samoin ammattikorkeakoulujen CampusOnline-portaalin kautta. Uskonkin, ettei
hankkeemme jää tähän, vaan Digijoujou on vasta alkua pidempiaikaiselle
yhteistyölle ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen kielen opettamisen
parissa.
Hyvää kesän jatkoa!
T. Tuija Tolonen-Kytölä
(Centria), Hanna Vänskä (Helsingin yliopiston kielikeskus) ja Heli Kamaja (LAMK)
Hi everyone I'm Mrs. ALEKSI TAISIYA, My husband divorced me 2 years ago to live with another woman and i have tried have him back but i could not, so i try to do many things to get him back and he refuse to come back. One faithful Friday morning, I visit a forum for tips on how to get your Ex back and there i saw a lady testifying on how Dr.AKHERE helped her to get her husband back after he was tie down with a spell by another woman. Although I never believed in spiritual work I reluctantly tried him because I was desperate and i contact him and explain my problems to him, to my greatest surprise Dr.AKHERE helped me to bring back my husband after 5days and now my relationship is more perfect just as he promised. Getting your ex back permanently does not only bring back someone you love but it will also reunite your lovers feelings. My husband now treats me like a Queen and always says he loves me all the time. If you are passing through difficulties in your relationship, Doctor AKHERE can help solve marital problems, restore broken relationships and some other things. I can assure he's highly potent and reliable. Email him for urgent help [AKHERETEMPLE@gmail.com ] or +2349057261346 .
VastaaPoista