Vår grupp planerar en pilotkurs i svenska som kommer att genomföras helt och hållet på nätet, utan traditionell klassrumsundervisning, under höstterminen 2018. En grupp med studerande inom olika branscher och från tre olika högskolor (Aalto universitetet, Centria och JAMK) kommer att delta i kursen. Några saker som vi planerar att fokusera på under kursen är lärarnärvaro, samarbete i grupp och mångsidig och uppbyggande respons av såväl lärarna som kurskompisarna. Därför är det viktigt att redan i planeringsskedet kunna beakta studerandenas åsikter om handledning och respons. Dessa åsikter har vi tagit reda på bl.a. genom denna enkät.
I undersökningen
deltog 16 studerande från Aalto universitetet, Centria och JAMK. Även om
antalet enkätsvar var litet så gav de oss värdefull information om
studerandenas åsikter om handledning och respons under webbkurser.
Första frågan
gällde uppgiftsbeskrivningar. Svaren från studerande bekräftade vår uppfattning
om att det finns ett mervärde i att ge instruktioner inte enbart i skriftligt
format, utan att även komplettera med ljud och bild i videoformat.
Nästa del i
enkäten handlade om respons. De flesta av respondenterna upplevde det som
viktigt att få respons för sina prestationer ur flera olika synvinklar om de
deltar i en språkkurs på nätet. Förutom hjälp med grammatiken vill studerande
ha respons även för innehållet i sina uppgifter, ordförrådet och användning av
terminologin, uttal samt aktivitet och attityd.
Majoriteten av
studerandena önskade att få feedback av läraren för sina uppgifter i skriftligt
format. Våra tidigare tester med respons i videoformat har dock visat att
studerande som fått respons både i skriftligt format och videoformat har ansett
detta vara bättre än enbart skriftlig respons, så i pilotkursen kommer vi
troligen att komplettera den skriftliga responsen med videorespons för en del
av uppgifterna. I mån av möjlighet kommer vi också att erbjuda mottagningstider
för individuell respons av läraren, antingen på plats i den egna högskolan
eller via videokonferens.
De allra flesta
säger sig också ta tid för att verkligen gå igenom den respons de får.
Att få respons av
läraren för sina prestationer i en språkkurs på nätet tycker de flesta
studerandena att är mycket viktigt. Också att få respons av kurskompisarna
upplevs oftast som positivt, medan det är lite svårare att själv ge feedback
till andra kursdeltagare. Det är ändå en sak som vi tror att kan vara nyttigt
att öva på, så därför kommer vi att inludera även kamratrespons i pilotkursen.
Vi frågade också
hur studerandena helst vill vara i kontakt med lärarna under webbkurser. För
studerandena är e-post en viktig kommunikationskanal för detta ändamål. Förutom
handledning per e-post kommer vi även att erbjuda mottagningstider under vår
pilotkurs. Studerandena kan då välja handledning via videokonferens eller att
träffa läraren på plats i den egna högskolan.
Övriga kommentarer
och önskemål gällande handledning under webbkurser som kom fram var bl.a. att
det är viktigt att få personlig respons, samt att lektioner i språkkurser på
nätet i form av videomöten är viktiga. Under den typen av lektioner är det
viktigt att studerandena engageras och deltar aktivt för att lära sig mera och
visa vad de kan. Studerandena tycker att det är positivt att kunna göra
uppgifter i sin egen takt. Ett önskemål som framfördes var att alla uppgifter
och allt material därför ska vara tillgängligt redan vid kursens start. Vidare
önskar sig studerande tydliga instruktioner som ges i god tid, samt
videouppgifter. Det här är önskemål som vi hoppas kunna uppfylla under vår pilotkurs.
Maria Åhman-Nylund
Sofia Sevón
Tomi Ylkänen
Hej Maria, Sofia och Tomi,
VastaaPoistajag tycker att ni har jobbat på ett utmärkt sätt, mycket noggrant och med klart fokus. Det märkte jag redan när jag läste er kursplan - en klar tidtabell med tydligt och genomtänkt innehåll. Bra! Era frågor i enkäten är relevanta - jag tror att 16 svar troligen ger er ett resultat som är tillräckligt reliabelt. Ha det så bra! Lena (Centria)
Tack för feedbacken Lena! Åtminstone var det en del intressanta synpunkter som kom fram i enkätsvaren.
PoistaJag tycker också att ni har gjort en bra undersökning och fått intressanta resultat/svar.
VastaaPoistaDet är en bra idé att komplettera uppgiftsbeskrivningar med ljud och/eller video. På så sätt är det säkrare att studerandena inte missuppfattar uppgiften.
Det är sant att det är viktigt att studerandena skulle få personlig och mångsidig respons på (alla) sina uppgifter. Men jag funderade bara på det att om ni har till och med 40-50 studerande i kursen, hur mycket respons ska ni ge till dem och hur mycket tid ska det ta. Men det ska bli intressant att se hur det går. :-)
Jag håller med er att det lönar sig att inkludera också kamratrespons i kursen - åtminstone i någon mån. För studerandena som bara kan lite svenska kan det vara mycket svårt (åtminstone i början) men genom att öva på kan de ju bli bättre på det också. De kan ju ge respons på innehållet, ordförråd osv. - om inte på grammatiken.
Ni har många önskemål som ni tänker uppfylla under er kurs. Hoppas ni lyckas med det! :-)
Tack för dina kommentarer Tarja! Du har en bra poäng i att det är svårt att hinna vara tillräckligt aktiv och ge individuell feedback om man har stora grupper. I pilotkursen är vi tre lärare och har en lagom stor grupp, så där går det säkert bra, men det är ju också viktigt att utveckla en modell som man kan använda i framtida kurser (då grupperna kanske är större och det troligtvis finns bara en lärare i kursen).
Poista