Töihin siitä suomeksi -ryhmämme kartoitti neljän korkeakoulun
(Aalto, Jyväskylä, Tampere, Haaga-Helia) S2-opiskelijoiden näkemyksiä
saamastaan palautteesta sekä oppimisprosessinsa tukemisesta verkossa tehdyllä
etäkyselyllä. Näiden korkeakoulujen opiskelijoista 35 vastasi kyselyyn, joten
tuloksista voidaan vetää vain hyvin suuntaa antavia päätelmiä. Tämän kyselyn
pohjalta on kuitenkin hyvä tehdä tarkempia kysymyksiä, jotka auttavat
suunnittelemaan ja toteuttamaan vielä opiskelijalähtöisempää opetusta.
Kyselyyn vastanneet opiskelijat olivat hyvinkin yksimielisiä
siitä, että heidän saamansa palautteen määrä sekä laatu on riittävää. He myös
pitivät opettajan antamaa palautetta tärkeänä motivaatiotekijänä sekä oman
edistymisensä mittarina. Sen sijaan kysymys siitä, pitäisikö opettajan puhua
oppitunneilla vain suomea, jakaa opiskelijoiden mielipiteitä: vain niukka enemmistö
puolsi tätä väitettä. Hyvin yksimielisiä opiskelijat kuitenkin olivat siitä,
että kieltenopetuksessa pitää käyttää erilaisia digitaalisia sovelluksia. Vain
hieman yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, että nykyisin opetuksessa
käytettävien digitaalisten sovellusten määrä on riittävä.
Suomen oppijat saivat kertoa myös vapaasti siitä, miten
opettaja voisi tukea heitä parhaiten oppimisessa. Ehdotuksissa oli huomattava
määrä hajontaa, yksi keskeinen teema nousi selvästi esiin: enemmän harjoitusta
suomenkielisessä puheessa. ”Let’s try to talk in Finnish during the classes.”
Yhdessä vastauksessa toivottiin suomen kielestä ainoaa käyttökieltä luokkaan,
muuten toivottiin lähinnä määrän lisäämistä.
Useat vastaukset viittasivat yleisluontoisesti palautteen tärkeyteen, ja
toive virheiden korjaamisesta esiintyi toistuvasti.
Suomen kieltä käytetään vapaa-ajalla vaihtelevasti. Suomea
puhutaan ystävien ja perheenjäsenten kanssa sekä töissä. Erilaiset pienet
kohtaamiset päivän mittaan tarjoavat myös mahdollisuuden suomen puhumiseen:
kaupassa, päiväkodissa, kahviloissa, harrastuksissa ja myös somessa: ”selling
stuff on Facebook worked really well”.
Suomen kielen käyttämistä kurssien ja luokkahuoneen ulkopuolella
pidetään tärkeänä oppimisen kannalta: ”I learn through communication”. Kyselyyn
vastanneiden opiskelijoiden toivelista näyttää lyhykäisyydessään tältä: lisää
puhumista ja lisää digiä!
Antti Kurhinen, Haaga-Helia
Anu Mustonen, Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Tapani Möttönen, Aalto-yliopisto
Marja Oksanen, Tampereen ammatikorkeakoulu
Tästä toivelistasta on hyvä jatkaa! Hienoa oli lukea myös siitä, että opiskelijat kokivat saaneensa riittävästi ja tarpeeksi laadukasta palautetta.
VastaaPoistaSuomenkielisen puheen (ja ääntämisen) harjoittelu nousee S2-blogikirjoituksista opiskelijoiden toivelistan kärkeen. On mielenkiintoista kuulla ratkaisuista, joilla vastaatte tähän toiveeseen.
VastaaPoistaMillaisia hyviä palautekäytänteitä olette voineet jakaa keskenänne yhteisen työskentelynne aikana?