perjantai 16. maaliskuuta 2018

Let's try to talk in Finnish during the classes – neljän korkeakoulun suomen opiskelijoiden mietteitä opinnoistaan



Töihin siitä suomeksi -ryhmämme kartoitti neljän korkeakoulun (Aalto, Jyväskylä, Tampere, Haaga-Helia) S2-opiskelijoiden näkemyksiä saamastaan palautteesta sekä oppimisprosessinsa tukemisesta verkossa tehdyllä etäkyselyllä. Näiden korkeakoulujen opiskelijoista 35 vastasi kyselyyn, joten tuloksista voidaan vetää vain hyvin suuntaa antavia päätelmiä. Tämän kyselyn pohjalta on kuitenkin hyvä tehdä tarkempia kysymyksiä, jotka auttavat suunnittelemaan ja toteuttamaan vielä opiskelijalähtöisempää opetusta. 

Kyselyyn vastanneet opiskelijat olivat hyvinkin yksimielisiä siitä, että heidän saamansa palautteen määrä sekä laatu on riittävää. He myös pitivät opettajan antamaa palautetta tärkeänä motivaatiotekijänä sekä oman edistymisensä mittarina. Sen sijaan kysymys siitä, pitäisikö opettajan puhua oppitunneilla vain suomea, jakaa opiskelijoiden mielipiteitä: vain niukka enemmistö puolsi tätä väitettä. Hyvin yksimielisiä opiskelijat kuitenkin olivat siitä, että kieltenopetuksessa pitää käyttää erilaisia digitaalisia sovelluksia. Vain hieman yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, että nykyisin opetuksessa käytettävien digitaalisten sovellusten määrä on riittävä.



Suomen oppijat saivat kertoa myös vapaasti siitä, miten opettaja voisi tukea heitä parhaiten oppimisessa. Ehdotuksissa oli huomattava määrä hajontaa, yksi keskeinen teema nousi selvästi esiin: enemmän harjoitusta suomenkielisessä puheessa. ”Let’s try to talk in Finnish during the classes.” Yhdessä vastauksessa toivottiin suomen kielestä ainoaa käyttökieltä luokkaan, muuten toivottiin lähinnä määrän lisäämistä.  Useat vastaukset viittasivat yleisluontoisesti palautteen tärkeyteen, ja toive virheiden korjaamisesta esiintyi toistuvasti. 

Suomen kieltä käytetään vapaa-ajalla vaihtelevasti. Suomea puhutaan ystävien ja perheenjäsenten kanssa sekä töissä. Erilaiset pienet kohtaamiset päivän mittaan tarjoavat myös mahdollisuuden suomen puhumiseen: kaupassa, päiväkodissa, kahviloissa, harrastuksissa ja myös somessa: ”selling stuff on Facebook worked really well”.  Suomen kielen käyttämistä kurssien ja luokkahuoneen ulkopuolella pidetään tärkeänä oppimisen kannalta: ”I learn through communication”. Kyselyyn vastanneiden opiskelijoiden toivelista näyttää lyhykäisyydessään tältä: lisää puhumista ja lisää digiä!

Antti Kurhinen, Haaga-Helia
Anu Mustonen, Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Tapani Möttönen, Aalto-yliopisto
Marja Oksanen, Tampereen ammatikorkeakoulu
 

2 kommenttia:

  1. Tästä toivelistasta on hyvä jatkaa! Hienoa oli lukea myös siitä, että opiskelijat kokivat saaneensa riittävästi ja tarpeeksi laadukasta palautetta.

    VastaaPoista
  2. Suomenkielisen puheen (ja ääntämisen) harjoittelu nousee S2-blogikirjoituksista opiskelijoiden toivelistan kärkeen. On mielenkiintoista kuulla ratkaisuista, joilla vastaatte tähän toiveeseen.
    Millaisia hyviä palautekäytänteitä olette voineet jakaa keskenänne yhteisen työskentelynne aikana?

    VastaaPoista