torstai 15. maaliskuuta 2018

Molempi parempi: opiskelijoiden toiveissa kontakti- ja etäohjausta sopivassa suhteessa


Kysyimme suomen kielen alkeiskurssien opiskelijoiden näkemyksiä ohjauksesta kielikursseilla. Kyselyyn vastasi 33 kansainvälistä opiskelijaa Haaga-Heliasta, Jyväskylän ammattikorkeakoulusta ja Itä-Suomen yliopistosta. Vastaajista 46 % on osallistunut joskus verkko- tai monimuotokurssille.  

Kysyimme, millaista ohjausta opiskelijat haluaisivat. Vain yksi opiskelija toivoisi pelkästään verkkovälitteistä ohjausta ja viisi opiskelijaa pelkästään kasvokkain tapahtuvaa kontaktiohjausta. Suurin osa opiskelijoista toivoi saavansa ohjausta sekä kasvokkain että verkon välityksellä ja suurin osa heistä painottaisi kasvokkain annettavaa ohjausta. 

 

Avoimissa vastauksissa opiskelijat kertoivat, että kontaktiohjaus on helpompaa ymmärtää ja esimerkiksi kysyä lisää. 

I understand better with someone in front of me. Also, digital tools cannot answer some questions. 

If I choose a distant learning course I would study myself the most, but also would like to have possibilities to ask questions. 

Easier to address questions and feedback 
I think that both of studies are helpful for us :) 

Opiskelijat toivoivat eniten saavansa ohjausta suulliseen kommunikaatioon (81%) ja puhumiseen (62%). Vähiten haluttiin ohjausta kielioppiin ja opiskelutekniikoihin (molemmat 28%). Jonkin verran toivottiin ohjausta myös kuuntelutaitoihin (31%), kirjoittamiseen (38%) ja sanastoon (41%). 

Suurin osa opiskelijoista piti kyselyn mukaan itseään hyvänä oppijana. Osalle opiskelijoista kielen oppiminen näyttäytyy vielä perinteisenä tehtävien tekemisenä ja tentteihin lukemisena, vaikka kielen oppimisen kommunikatiivisuuskin nousee vastauksissa esille. Opiskelijat vastasivat esimerkiksi: 

I'd like to receive feedbacks from my answers for exercises, speaking and listening skill. With the wrong answers, I want the explaination for it. With speaking and listening skills, i'd like to have the speaking - listening test at the end of the course. 

Improving mistakes. 

Kysyimme myös, minkä sähköisten kanavien kautta opiskelijat haluaisivat ohjausta. Suurin osa mainitsi jonkin sosiaalisen median välineen, yleisimmin Whatsappin, mutta myös Facebookin, Messengerin, Youtuben tai Google Hangoutsin. Yksittäiset opiskelijat mainitsivat myös sähköpostin ja Moodlen.  

Facebook group would be a great tool for questions and discussions. With Facebook group, students can post questions, even post pictures. This would help to illustrate clearly their questions to teacher, and other students can learn from their questions. 

Jeez, I think I am old fashioned: I would like emails or the moodle forum 

Kyselyn perusteella näyttää siltä, että olemme menossa ohjauksen kehittämisessä oikeaan suuntaan. Digitaaliset työkalut toimivat kontaktiohjauksen tukena. Niistä saadaan paras hyöty, kun käytetään työkalujen tarjoamia vuorovaikutteisia mahdollisuuksia tehokkaasti ja luodaan aito keskusteluyhteys opiskelijaan etänäkin. Miten sinä hyödynnät digitaalisia työkaluja oppimisen ohjauksessa? 


DIGIJOUJOU-hankkeen Superalkeet-ryhmän muodostavat S2-opettajat Hanna Tani Haaga-Heliasta, Jaana Oinonen Jyväskylän ammattikorkeakoulusta ja Katri Niemi Itä-Suomen yliopistosta. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti