Mainos
lupasi suorituskykyistä opiskelijaa: kahdeksan gigarypyn lateraalitupla-aivokuori,
joustava neuroprosessori, multimodaalis-sensorinen käyttöliittymä, input ja
output. Evoluution kahdestuhannesännäs sukupolvi, versio 11.2.
Vakuuttavista
faktoista huolimatta kieli ei tarttunut päähän nanosekunneissa. Käyttöliittymä
oli poissa pelistä kahdeksan tuntia vuorokaudessa, toissijaiset
mielenkiinnonkohteet hajauttivat fokusta, kellotaajuus horjui ja aiheutti ajanhallinnan
ja itsehillinnän vaikeuksia, eikä multitaskauskaan pelannut luvatulla tavalla. Syötös
osoittautui tylsäksi ja tavoitteet ajoittain sumeiksi, mistä syystä muistiarkkitehtuuri
epäonnistui palauttamaan aiempia yksiköitä tietoisuuden piiriin kokonaisuuksien
osina. Iterointi polki paikallaan, kun pakollisiin partitiivisilmukoihin oli
palattava rekursiivisesti aina uudestaan ja uudestaan ilman näkyvää tulosta.
Opettaja
oli neuvoton, kunnes ymmärsi, ettei hän eivätkä myöskään hänen kielenoppijansa
ole kyborgeja.
Kielenoppimiseen
tarvitaan aikaa. Se vaatii oikeat välineet, osaavan ohjaajan, kiinnostavat
sisällöt, tavoitteisiin perustellusti sopivat menetelmät, avointa mieltä,
itseohjautuvuutta ja tukevan annoksen motivaatiota.
Suomen
kieleen ja suomalaisuuteen sukeltavaa Kohti pohjoista -peliä
kehittäessämme olemmekin joutuneet pohtimaan, millaisia oppijamme ovat ja mitä
he odottavat. Mikä motivoi suomen kielen kanssa painiskelevaa opiskelijaa, joka
tulee toisesta kulttuurista, jonka oppimiskäsitys voi poiketa omastamme ja joka
vielä edustaa aivan toista sukupolvea kuin me pelin kehittäjät? Tehtävä ei ole
ollut helppo.
Olemme
yrittäneet ratkaista ongelman tunnustamalla itsellemme, että maailmamme eivät
aina kohtaa – ainakaan kaikilta osin. Siksi emme voi rakentaa pelistä
homogeenista, tasapaksua pakettia oletetulle mediaaniopiskelijalle. Pelin
yleiset houkuttavat, koukuttavat osat ja sen tarina ovat toki yhteiset kaikille
pelaajille, mutta muuten olemme päätyneet eriyttämään mahdollisimman
monipuolisesti. Mobiililaitteella pelattava peli itsessään koettaa olla
erilainen oppimisympäristö.
Kohti
pohjoista -pelissä
opiskelija voi valita itseään kiinnostavat, temaattiset polut. Mukana on
kulttuurin eri alojen, historian, ympäristön, työelämän ja kielen polut sekä
lisäksi erilaisia bonustehtäviä. Aineisto pyrkii motivoimaan oppijan
monipuolisuudellaan ja tarjoamaan ikkunoita suomalaisuuden ymmärtämiseen.
Lisäksi tehtävät koettavat haastaa oppijan A2- ja B1-taitotasojen rajoissa
vaihtelevasti: kaikkea ei puserreta veren maku suussa.
Etsintäkuulutuksella
haemme robotin sijasta notkean ennakkoluulotonta kielenoppijaa, motivoitunutta
Suomen- ja suomenystävää, kohti pohjoista pyrkivää pelaajaa. Kyborgille tuttu syntax
error ei ole ihmis-kielenoppijalle romutustuomio vaan haaste tehdä ensi
kerralla paremmin.
- Peliriippuvaiset
Tapio Hokkanen, Jaana Kivivuori & Marjaana Valo-Vuorela
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti