perjantai 18. tammikuuta 2019

Etsintäkuulutus: taipuisa mobiilioppija



Mainos lupasi suorituskykyistä opiskelijaa: kahdeksan gigarypyn lateraalitupla-aivokuori, joustava neuroprosessori, multimodaalis-sensorinen käyttöliittymä, input ja output. Evoluution kahdestuhannesännäs sukupolvi, versio 11.2.

Vakuuttavista faktoista huolimatta kieli ei tarttunut päähän nanosekunneissa. Käyttöliittymä oli poissa pelistä kahdeksan tuntia vuorokaudessa, toissijaiset mielenkiinnonkohteet hajauttivat fokusta, kellotaajuus horjui ja aiheutti ajanhallinnan ja itsehillinnän vaikeuksia, eikä multitaskauskaan pelannut luvatulla tavalla. Syötös osoittautui tylsäksi ja tavoitteet ajoittain sumeiksi, mistä syystä muistiarkkitehtuuri epäonnistui palauttamaan aiempia yksiköitä tietoisuuden piiriin kokonaisuuksien osina. Iterointi polki paikallaan, kun pakollisiin partitiivisilmukoihin oli palattava rekursiivisesti aina uudestaan ja uudestaan ilman näkyvää tulosta.

Opettaja oli neuvoton, kunnes ymmärsi, ettei hän eivätkä myöskään hänen kielenoppijansa ole kyborgeja.

Kielenoppimiseen tarvitaan aikaa. Se vaatii oikeat välineet, osaavan ohjaajan, kiinnostavat sisällöt, tavoitteisiin perustellusti sopivat menetelmät, avointa mieltä, itseohjautuvuutta ja tukevan annoksen motivaatiota.

Suomen kieleen ja suomalaisuuteen sukeltavaa Kohti pohjoista -peliä kehittäessämme olemmekin joutuneet pohtimaan, millaisia oppijamme ovat ja mitä he odottavat. Mikä motivoi suomen kielen kanssa painiskelevaa opiskelijaa, joka tulee toisesta kulttuurista, jonka oppimiskäsitys voi poiketa omastamme ja joka vielä edustaa aivan toista sukupolvea kuin me pelin kehittäjät? Tehtävä ei ole ollut helppo.

Olemme yrittäneet ratkaista ongelman tunnustamalla itsellemme, että maailmamme eivät aina kohtaa – ainakaan kaikilta osin. Siksi emme voi rakentaa pelistä homogeenista, tasapaksua pakettia oletetulle mediaaniopiskelijalle. Pelin yleiset houkuttavat, koukuttavat osat ja sen tarina ovat toki yhteiset kaikille pelaajille, mutta muuten olemme päätyneet eriyttämään mahdollisimman monipuolisesti. Mobiililaitteella pelattava peli itsessään koettaa olla erilainen oppimisympäristö.

Kohti pohjoista -pelissä opiskelija voi valita itseään kiinnostavat, temaattiset polut. Mukana on kulttuurin eri alojen, historian, ympäristön, työelämän ja kielen polut sekä lisäksi erilaisia bonustehtäviä. Aineisto pyrkii motivoimaan oppijan monipuolisuudellaan ja tarjoamaan ikkunoita suomalaisuuden ymmärtämiseen. Lisäksi tehtävät koettavat haastaa oppijan A2- ja B1-taitotasojen rajoissa vaihtelevasti: kaikkea ei puserreta veren maku suussa.

Etsintäkuulutuksella haemme robotin sijasta notkean ennakkoluulotonta kielenoppijaa, motivoitunutta Suomen- ja suomenystävää, kohti pohjoista pyrkivää pelaajaa. Kyborgille tuttu syntax error ei ole ihmis-kielenoppijalle romutustuomio vaan haaste tehdä ensi kerralla paremmin.

- Peliriippuvaiset
Tapio Hokkanen, Jaana Kivivuori & Marjaana Valo-Vuorela

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti