Kielenopettajana ITK-konferenssissa
Kirjainyhdistelmä
ITK tarkoittaa interaktiivista tekniikkaa koulutuksessa, ja koskapa alan
konferenssi mainostaa itseään opetusteknologian ykköstapahtumana Suomessa, oli
korkea aika ottaa selvää, mitä tarjottavaa tapahtumalla on kielenopettajille.
Konferenssi
järjestettiin Hämeenlinnan Aulangolla jo 30. kertaa. Tekijöinä tapahtumassa olivat
opettajat, kehittäjät, tutkijat ja yritysmaailman edustajat. Digitalisaatio
muuttaa vinhaa vauhtia koulutusta, ja juhlavuoden teemaksi olikin valittu
”Muutos on mahdollisuus”.
Ensikertalaiselle
ITK-konferenssi näyttäytyi isona ja monipuolisena tapahtumana. Kangaskassin,
karkkien, kynien ja muun konkreettisen lisäksi näytteilleasettajilla oli
tarjota kokeiltaviksi uusia laitteita, ohjelmistoja ja sovelluksia laidasta
laitaan.
Vaikka osa
tapahtuman esityksistä painottui enemmän teknologiaan – esimerkiksi
oppimisanalytiikkaan tai VR-lasien hyödyntämiseen, valtaosassa keskiössä oli
pedagoginen puoli. Esimerkiksi peruskouluissa vauhdikkaasti leviävä
syväoppiminen (NPDL: New Pedagogies for Deep Learning) systeemisenä muutoksena
totuttaa oppilaat luontevaan tiedonhakuun, -yhdistelyyn ja -tuottamiseen
digitaalisia menetelmiä hyödyntäen. Ei ole siis vaikea päätellä, että nämä tulevat
korkeakouluopiskelijat ovat aikanaan varsin sinut verkkokurssien käyttämisen ja
kehittämisenkin kanssa.
Konferenssissa
korostui myös elinikäinen oppiminen. Luodessaan tarpeen rakentaa eri oppijien
tarvitsemia joustavia koulutuspolkuja se samalla synnyttää laajan potentiaalin
kehittää digitaalisia työkaluja hyödyntäviä kursseja, myös erilaisia kielten
kursseja.
Mielenkiintoista
oli myös kuulla hyvin kokeneiden verkko-opettajien vinkkejä interaktiivisuuden
lisäämiseksi ”pois puhuvasta päästä vuorovaikutteisuuteen”. Saimme ohjeen
aktivoida verkkotapaamisissa opiskelijoita jopa viiden minuutin välein, jotta
heidän keskittymisensä ei herpaantuisi. Aktivointi onkin todella taitolaji: sen
kehnosti hoitamalla voi myös pirstoa jakson rakennetta.
Kun aloitimme
omaa DJJ:tämme, olimme yhdessä sitä mieltä, että pedagogiset ratkaisut
määräävät ja digitaalisuutta hyödynnetään työkaluna niiden mukaan. ITK-konferenssi oli aivan samoilla linjoilla:
digiloikan sijaan haluttiin puhua pedaponnistuksesta. Siinä opettajan on hyvä
tunnistaa oma supervoimansa ja ottaa se työssään käyttöön persoonallisena
vahvuutena.
Mennään siis
edelleen pedagogiikka edellä, mutta otetaan ennakkoluulottomasti uusia
välineitä käyttöön! Sillä Aulangollakaan ei laulanut luontoäänenä Muutosvastarinta:
”Ei käy, ei käy, ei käy…”
Anu
Mustonen, Antti Petteri Kurhinen, Tapani Möttönen, Marja Oksanen, Jepa
Piirainen, Kristiina Kuparinen, Marjut Männistö ja Päivi Myllymäki
Hi everyone I'm Mrs. ALEKSI TAISIYA, My husband divorced me 2 years ago to live with another woman and i have tried have him back but i could not, so i try to do many things to get him back and he refuse to come back. One faithful Friday morning, I visit a forum for tips on how to get your Ex back and there i saw a lady testifying on how Dr.AKHERE helped her to get her husband back after he was tie down with a spell by another woman. Although I never believed in spiritual work I reluctantly tried him because I was desperate and i contact him and explain my problems to him, to my greatest surprise Dr.AKHERE helped me to bring back my husband after 5days and now my relationship is more perfect just as he promised. Getting your ex back permanently does not only bring back someone you love but it will also reunite your lovers feelings. My husband now treats me like a Queen and always says he loves me all the time. If you are passing through difficulties in your relationship, Doctor AKHERE can help solve marital problems, restore broken relationships and some other things. I can assure he's highly potent and reliable. Email him for urgent help [AKHERETEMPLE@gmail.com ] or +2349057261346 .
VastaaPoista